Seneste Nyt

Formland: Tiden lige nu handler om balance

”Vi skal investere i fremtiden både udstillere, indkøbere og os som messearrangører. På den ene side skal vi holde momentum – på den anden side lever vi i en tid, hvor vi har brug for stabilitet og tryghed. Så det handler i høj grad om balancen mellem at beholde fodfæste og at skabe den inspiration, der kan bringe design- og interiørbranchen videre”, siger Formlands projektleder Flemming Andersen, og han opfordrer udstillerne til at tænke ud af boksen.

- Skrevet af Pia Finne

”Sanserne skal aktiveres, men samtidig lever vi en brydningstid, der kræver fastholdelse og stabilitet. Vi skal finde balancen mellem at inspirere de besøgende på Formland Spring 2024, der løber af stablen fra 4.-6. februar i Messecenter Herning, og skabe den ro, branchen har behov for lige nu”. Sådan siger Flemming Andersen, der er projektleder på Formland. 

Han mener, det er nu, der skal investeres i fremtiden fra alle aktørers side – også selv om branchen er presset, Men han slår også fast, at tiden ikke er til at opfinde den dybe tallerken men i stedet til at udvikle den platform, branchen skal stå på.

Flemming Andersen forventer, at udstillerantallet vil ligge på stort set samme antal som Formland Spring 2023 – godt 320, og han ser en tendens til, at flere udstillere finder nye måder at vise sig frem på og nytænker deres koncepter.

”Vi opfordrer udstillerne til at tænke ud af boksen, og det skal vi også. Det omhandler bl.a. i højere grad at tænke i koncepter, og i mange tilfælde at sælge hele løsninger og gøre det nemt for vores udstillere. For os betyder det, at vi skal sælge oplevelsen om f.eks. Fashion og Outdoor og tilbyde en lokation, hvor rammerne er skabt, så udstillerne står i et univers, der spiller op til produkterne og standene”, forklarer Flemming Andersen.
Netop for at signalere at Formland er fremtidens messe, har Formland udviklet en ny visuel identitet med et stærkere fokus på brandet Formland.

”Vi skal understrege, at vi har fokus på Formland. Så fremadrettet hedder messens områder f.eks.: Formland Garden, Formland Taste, Formland Interior med videre. Vi arbejder med en ny font og et moderniseret logonavn, som sammen med en udvalgt farvepalet, så vi kan lege med farverne i forhold til de billeder, vi bruger i markedsføringen. Design- og interiørbranchen er billedbåren, og med den nye visuelle identitet, har vi i langt højere grad mulighed for at lege med udtrykket”, lyder det fra Flemming Andersen.

Formlandtrenden: Balance og kontraster – som tiden vi lever i

Trends og forbrugermønstre ændrer sig konstant, og grænserne mellem brancher og produkter bliver mere udvaskede. Temaet til Spring 2024 er ’New Era – a life balance’. Det er designstudiet Studie FlyHelsted, der står bag, og de lover en oplevelse af balance og kontraster i både farver, tendenser, styling og nyheder.

”Vi tænker positivt. Tiden er kaotisk, og derfor skal vi lære at navigere i en ny æra - i en ny tid, hvor intet længere er, som det plejer. Vi må kigge ind i fremtiden med det for øje, og vi må lære at acceptere det som det er”. Det siger Mille Fly, der sammen med Sofie Helsted danner Studio FLYHELSTED, der står bag trendzonen ’New Era – a life balance’, hvor kontrasten mellem ro og kaos skaber rammerne for tidens trend.

Det handler om et liv i balance. Tiderne er foranderlige, og vi skal balancere i det. ”Det er også meget kontrastfyldt, så når der er kaos, skal vi skabe ro”, forklarer Mille Fly.
Derfor er ’New Era – a life balance’-området en visuel oplevelse af kaos i form af et draperet univers, der leder ind til nedslag af rum med stramme udtryk. ”Rummene kan være skæve og kantede, men formen på de tre hjemlige oplevelser, vi har skabt, er stram. For hjemmet er stedet, hvor du regenererer dig. Det er her, vi er sammen, hvor det handler om fællesskab, og hvor vi deler og bygger hinanden op og skaber noget nyt. For når vi omgiver os med kaos, bliver det ekstra vigtigt at skabe rolige zoner i hjemmet”.

De tre rum, som FLYHELSTED arbejder med er køkkenet – hjerterummet, hvor vi får mad og ny energi, arbejdsværelset, der er et hobby-væksthus- arbejdsværelse, som appellerer til at kreativiteten kan spire og gro. Og sidst; soveværelset, for søvnen er essentiel for at have ro i sindet. 

 

Kontraster og balance

Mille og Sofie arbejder også med kontrasterne og balancen mellem inde og ude. Kontrasten mellem det naturlige, neutrale og naturens materialer i det fiktive uderum, og de sommerlige tone-i-tone pasteller, der dykkes ned i, når man træder ind i ”hjemmet”.

”Vi har valgt at arbejde med udvalgte pastel-toner, der får følgeskab af hvid, creme, beige og natur. En blid, lys sommerpalet, der skaber stemning og rumlige, monokrome farveoplevelser, der står i kontrast til det draperede lag-på-lag. Det maksimalistiske spiller op til det minimalistiske, det vilde står i kontrast til de rolige. Vi skal lære at navigere i modsætningerne, præcis som tilfældet er med tiden i dag”.

Når man omgiver sig med kaos, sker der noget positivt med kreativiteten og innovationen, og det kan man bruge kreativt”, mener Mille Fly. 
”Derfor kalder vi trend-området for ’New Era – a life balance’. Vi står overfor en ny æra, og de kort, vi har på hånden, skal vi bruge anderledes end før”.

I forbindelse med trendzonen ’New Era – a life balance’ vil der være to daglige foredrag, hvor de besøgende kan få sat flere ord på trenden af Mille og Sofie, og samtidig vil der være workshop omkring at ”re-do” ting - reparere ved at dekorere.

”Vi vil skabe en workshop, hvor man samarbejder og har det sjovt, for vi appellerer til, at man bruger hinanden. I workshoppen men også i butikkerne, hvor man kan bruge hinanden på tværs af brancher ved at indgå indkøbssamarbejder eller videndeler. Det er en del af fremtiden”, siger Mille Fly, der tilføjer, at deletanken føres videre i cafeen. ”Her vil der blive serveret ”sharing food” under hyggelige lyskæder, der skaber sommervibes og fællesskab i februar.

Fra wellness til wellbeing

Anette Eckmann, som alle FAGA-medlemmer kan opleve til FAGA’s trendevents i 2024,  står bag ’The Mind Body Soul Retreat’ på Formland, hvor der er fokus på det spirituelle og på, at man har det godt med sig selv.

 

”Det er utroligt vigtigt, at vi har det godt med os selv. Det gælder dem, der ejer butikkerne og dem, der står bag disken. De skal signalere til kunderne, at de har lyst til at være i branchen. For de butikker, der tiltrækker kunder i dag, er dem, der har en god kundeservice, og det er butiksindehaveren nødt til at formidle til sine medarbejdere. For mere end nogensinde handler det om god kemi”.

Det siger Anette Eckmann fra Eckmann Studio, der denne gang står bag en række sessioner, der skal give de besøgende på Formland velvære. Her vil bl.a. være en feng-shui-session, hvor man kan lære at skabe god energi i butikken og understøtte den forandring og den udvikling, man ønsker.

Der vil være clairvoyance og en kakaoceremoni, og man kan tilmelde sig sessionerne helt gratis.

     

Ifølge Anette Eckmann ser flere og flere nu også i retning af det spirituelle og alternative. ”Og det kan butikkerne kuratere efter. Find produkter, der tapper ind i den trend; chokolade med alle de gode egenskaber, lækkert sengetøj, der giver en god søvn med videre”.

Hun mener, at i en turbulent tid, med krise, krig og kaos, handler det ikke længere kun om at opnå fysisk sundhed, men også om mental og følelsesmæssig trivsel. Wellbeing er det nye kodeord, der sikrer, at vi som mennesker føler os motiverede og tilfredse i vores liv og i vores hverdag.

’The Mind Body Soul Retreat’ er et sted, hvor man kan lære mere om tidens nye strømninger. ”Jeg skaber et afslappet frirum, hvor man kan reflektere over, hvad det vil sige at være et mentalt sundt menneske i dag. Og ikke mindst, lade op til at møde sine omsorgskrævende kunder med forståelse, positiv og ægte interesse”, siger Anette, der videre mener, at tiden kalder på følelser, og at man som butiksindehaver skal mærke sine kunders aktuelle problemer og behov. ”Kom kunderne i møde med empati og omsorg. På den måde skaber du en følelse af tilhørsforhold og dermed en motivation til at handle og støtte op omkring din forretning”, fastslår hun, for den største og mest effektive salgsfaktor, er opmærksomhed og relationer. Kunderne ønsker at købe af personer og brands, som giver dem opmærksomhed, og som de føler en form for samhørighed med. 

”For at få succes skal du i langt højere grad end tidligere lære at tage udgangspunkt i modtageren og dennes interesser, livssituation og velbefindende/wellbeing”, mener Anette Eckmann, der også selv holder foredrag på området.

Circular Formland Days 

Circular Formland Days er et begreb, der er tilbagevendende. ”Det vil være en fast del af messen, for vi skal alle bidrage til den grønne omstilling i vores branche. Flemming Andersen fortæller, at zonen arrangeres i samarbejde med skiftende samarbejdspartnere, og at det denne gang er Bæredygtig Herning, der skal bære zonen, hvor man bl.a. vil arbejde på forskellige projekter på messen. ”Og Formland som platform bliver ved med at understøtte den cirkulære udvikling”, pointerer Flemming Andersen.

Formlands grønne oplevelsesunivers

Formland Garden er denne gang et større, stærkere og styrket område i hal K og J3. Formland har overtaget Danske Havecentres messe i Odense, og den er for første gang en integreret del af Formland Spring 24.

”Med den styrkede Formand Garden giver vi de bedste muligheder for branchen. Selv slår Danske Havecentre fast, at de med sammenlægningen med Formland gerne vil sikre sig, at de er en del af fremtidens messe”, lyder det fra Flemming Andersen, og han mener klart, man kan udnytte den synergi og tidsånd, der afspejler sig i samarbejdet. 

”Grænserne mellem ude-og indelivet flyder sammen, og det afspejler messen nu”.
En lignende aftale har Formland i øvrigt lavet med den danske smykkebranche, og fra Formland i august etableres der således et Formland Jewellery område. ”Men allerede nu har vi en række smykkeudstillere repræsenteret. Også fra bestyrelsen bag smykkebranchen lyder det, at man fremadrettet gerne vil være en del af en fremtidssikret messe”.

 

 

Formland zoomer ind på gastronomien

Et af Formlands konceptområder er Taste, der er et sandt overflødighedshorn af delikatesser i en hal, hvor passionerede fagfolk øser ud af deres viden om sæsonens trends og tendenser.

”Taste står skarpladt med nye og unikke smagsoplevelser. Det kan bedst beskrives som en hyggelig markedsplads med fokus på særlige delikatesser i høj kvalitet, der præsenteres af dygtige fagfolk med passion for faget”, lyder det fra Flemming Andersen, der videre siger:

"Vi lever i en verden, hvor ellers vidt forskellige brancher i stadigt højere grad læner sig op ad hinanden og endda indimellem ligefrem smelter sammen, og den bevægelse ønsker vi at afspejle på Formland. Derfor beskæftiger messen sig nu om dage også med f.eks. fashion og outdoor - og altså ikke mindst gastronomi”.

Speak Up

Speak Up i hal L er Formland’s foredragsscene, hvor forskellige eksperter inden for bl.a. trendforskning, digitalisering og bæredygtighed deler ud af deres viden igennem alle dagene på messen. Fællesnævneren for alle foredragene er, at du skal gå derfra med ny relevant viden, ideer og input til at booste din forretning.

  • Retail and fun. Stefan Nilsson, trendforsker og foredragsholder, holder også et andet foredrag men titlen Hospitality and Sustainability.
  • Sådan bruger du smartest AI-værktøjer i marketingafdelingen. Her fortæller Anita Dalsgaard, specialist og rådgiver i digital strategi og markedsføring, om de uendelige muligheder, der er med AI. 
  • Stærke brands i et ekstremt omskifteligt marked. Christie Nielsen, research manager / head of consumer insights hos Brandhouse, fortæller om brancher og markeder, der er under forandring. Kategorier og indtjeningskilder, der indtil nu har skabt sikker indtjening, forsvinder og erstattes af nye.
  • Longevity lifestyles, her fortæller Mads Arlien-Søborg, trendforsker og foredragsholder, om begrebet longevity, der kommer fra den moderne lægevidenskab og handler om, hvordan vi kan leve længere og bedre. 
  • Køb rigtigt ind til sæsonen spring/summer 24 fortæller Mette Lykkegaard From, trendredaktør hos pej gruppen, om, ligesom hun taler om emnet:Blomster- & plantetrends 2024, mens Louise Byg Kongsholm, indehaver af pej gruppen, fortæller om Nøgletrends og forbrugeradfærd

Creators Community

Creators Community er igen en del af Formland Spring, hvor 40 håbefulde iværksættere allerede nu har taget hul på deres mentorforløb, der kulminerer med udstilling og prisuddeling på messen.

11 erfarne mentorer fra erhvervslivet klæder de 40 interiør- og designiværksættere på til deres videre forretningsfærd i forbindelse med Creators Community - et netværk og forløb, der giver de håndplukkede iværksættere mulighed for at prøve deres produkter og koncepter af over for de tusindvis af danske og internationale indkøbere, som indfinder sig på Formland Spring. Blandt mentorerne finder man Peter Husted Sylvest, der er medstifter og partner i konsulenthuset Simmering Copenhagen, og som ikke er i tvivl om, hvad der er mentorernes fornemmeste opgave.

”Det er helt afgørende at forstå iværksætternes standpunkt og stadie i deres virksomhed og derfra at sikre, at der sættes en realistisk målsætning for, hvordan de kan optræde på messen, og hvem de gerne skal i dialog med”, fortæller Peter Husted Sylvest, der finder Creators Community helt unikt og mener, at konceptet er af stor vigtighed for nystartede virksomheder.

”Der er meget få steder, hvor man kan komme i kravlegård og blive holdt i hånden og guidet og få et skub ind på spillepladen, hvor de "rigtige" kunder er. Jeg kender i hvert fald ikke andre messer med samme setup og support. Og kigger man på tidligere års deltagere, så har mange oplevet at få et stempel af kvalitet og potentiale, som har hjulpet med at åbne døre efterfølgende”.

Creators Community har sin egen pris, Design Award, der uddeles på messen og foruden pengepræmier belønner de tre bedst bedømte virksomheder med en stand på næste Formland-messe.

På Formland Spring 2024 er der mulighed for at møde en lang række af landets mest interessante interiør- og designiværksættere, når Creators Community igen er en del af messen. Foto: MCH/Tony Brøchner.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.