Seneste Nyt

Loyalitetsklubberne leverer, men anbefalingsvilligheden falder

Flere end 8 ud af 10 danskere, der er medlem af loyalitetsklubber, angiver at de monetære fordele (rabat, bonus og/eller point) i høj grad er en af årsagerne til, at de er medlem. Medlemmerne mener også, at loyalitetsklubberne leverer på disse punkter, lyder det fra DI Handel.

- Skrevet af DI Handel

Analysen af danskernes brug af loyalitetsklubber er lavet af CBS og DI Handel, og den viser, at på en skala fra 1-5, hvor 1=i meget lav grad og 5=i meget høj grad, placerer rabatter og monetære fordele sig på 4,2.

Analysens resultater viser endvidere, at der er generelt overensstemmelse mellem hvad der betyder noget for, at man melder sig ind i en loyalitetsklub, og hvad man oplever at få ud af at være med i en loyalitetsklub. Isoleres de personer, der har svaret i høj eller meget høj grad til betydningen, er der en tendens til, at oplevelsen også lever op til det der betyder noget for medlemskabet. Generelt er scoren for den oplevede værdi af loyalitetsklubberne mere homogene, for respondenter med en høj/meget høj betydning, på tværs af svarmuligheder. Med andre ord er oplevelsen på tværs af de forskellige parametre tættere på hinanden.

NPS falder og især blandt mændene

NPS scoren er på tværs af alle loyalitetsklubber faldet fra 22 i 2015 til 10 i 2023. Altså er anbefalingsvilligheden for at være med i en loyalitetsklub blevet mindre. Denne tendens ses også på tværs af de enkelte loyalitetsklubber. Med undtagelse af Club Matas har alle andre klubber oplevet et fald i NPS scoren i denne måling sammenlignet med 2015.

På tværs af aldersgrupper er det Silent Gen (78-95 årige) og Gen Z (18-26 årige), som har den laveste anbefalingsvillighed med en gennemsnitlig NPS score på hhv. 1 og 3. Derimod er det Millenials (27-42 år), som har den højeste NPS på 13. På tværs af køn er der også store forskelle, hvor kvinder har den højeste gennemsnitlige NPS score på 16, hvorimod mænd har en gennemsnitlig NPS score på blot 1.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.