Seneste Nyt

Må du forbyde forbrugere at skrive negative anmeldelser?

Forbrugerombudsmanden har i en konkret sag taget stilling til, om en virksomhed kan indføre en tavshedsklausul i sine handelsbetingelser. Og svaret er: Nej, det må virksomhederne ikke.

- Skrevet af Dansk Erhverv

Virksomheden, der lejer festudstyr ud til forbrugere, har oplyst til forbrugerombudsmanden, at hensigten med klausulen var at sikre, at forbrugerne ikke kunne bruge trusler om negative anmeldelser til at opnå rabatter eller få virksomheden til at opgive krav mod forbrugerne, hvis forbrugerne ødelagde udstyret. Derfor fremgik det blandt andet af leje- og handelsbetingelserne, at:

  • Forbrugeren frasagde sig retten til at skrive negative eller kritiske anmeldelser og omtaler af virksomheden i tilfælde af hændelser som havde at gøre med fragt, forbrugerens fejlagtige brug, ekstra leje, afbestilling afgivet af forbrugeren, skader påført af forbrugeren, trusler eller hændelser, der var ude af selskabets hænder.
     
  • Det fremgik videre, at forbrugeren frasagde sig retten til at skrive negative anmeldelser om selskabet ved fejl og mangler, der ikke rettidig var rapporteret til selskabet, eller i tilfælde af tvister, hvor det viste sig, at der ikke var fejl eller mangler på det lejede udstyr.

Forbrugerombudsmanden lægger i afgørelsen vægt på, at en tavshedsklausul begrænser forbrugernes mulighed for at ytre sig og at det er i strid med god markedsføringsskik.

Virksomhederne må acceptere, at forbrugerne kan skrive deres subjektive meninger om virksomhederne og deres produkter og hvis virksomhederne er uenig i anmeldelserne, har virksomhederne mulighed for at svare direkte på anmeldelserne.

På Trustpilot er der endvidere mulighed for at få fjernet åbenbart urigtige anmeldelser.

På baggrunden af forbrugerombudsmandens vurdering af sagen har den pågældende virksomhed nu fjernet tavshedsklausulen fra sine handels- og lejebetingelser og virksomheden har desuden oplyst til forbrugerombudsmanden, at klausulen aldrig har været gjort gældende overfor nogen forbrugere.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.