Seneste Nyt

Mere eksportstøtte er en guldrandet investering

”Alle undersøgelser viser, at investerer man i eksportstøtte til de danske SMV’er, kommer pengene mange gange igen i form af skatteindtægter og betalingsbalance”, siger Jens Kvorning, internationaliseringschef i SMVdanmark, og derfor forstår han ikke, hvorfor regering og Folketing ikke har bevilget de penge, der har været brug for, men tværtimod over årene har skåret eksporttilskuddene ned til ca. halvdelen af, hvad de var i 2001. SMVdanmarks første messe med en dansk fællesstand i 2020 er på Maison&Objet i januar, hvor 16 danske firmaer er med, og der er netop opnået tilskud til den samme messen i september.

- Skrevet af Pia Finne

”Over halvdelen af de små og mellemstore virksomheder, som søger om tilskud fra den kollektive eksportfremme, får afslag på fuldt kvalificerede ansøgninger. Dermed går Danmark glip af milliarder af eksportkroner og ekstra økonomisk råderum, selv om tilskuddet ville være tjent ind på ganske kort sigt”. Det siger SMVdanmarks internationaliseringschef, Jens Kvorning. Han fortæller, at den danske designbranche får godt 2,5 mill. kr. af de 30 mill. kr., der årligt er afsat til eksportstøtte. ”Det er i princippet meget i forhold til branchens størrelse, men det er ikke nok. For alene i år har vi fået afslag på at etablere SMVdanmark fællesstande på Formex i Stockholm og på TrendSet i München, og det går helt klar ud over mange af branchens mindre aktører”.

Trade Council’s argument har været, at der skal ske en udskiftning i forhold til, hvor støttekronerne går hen. ”Men det er ikke særlig produktivt. Når det gælder messer, bevæger vi os i et hierarki, hvor man messe for messe får bedre placeringer, så når stikket til tilskud bliver trukket, skal vi begynde forfra.  Og selv om Trade Council mener, de har støttet en bestemt messe tilstrækkelig lang tid, er der jo en løbende udskiftning af støttede virksomheder på SMVdanmarks fællesstande. De fungerer i princippet som en indslusning på messen. Det er her, udstillerne tester messen af, for så senere at etablere en egen stand. ”Så det er en misforståelse pr. automatik at stoppe velafprøvede fællesstande”, fastslår Jens Kvorning.

Samtidig har man måttet droppe fællesstanden på Ambiente. Den var placeret i Hal 8, men da det kom til stykket, kunne messen kun godkende ganske få af udstillerne til netop Hal 8.

 

 

Derfor bør SMV'erne prioriteres

Mere end 50 pct. af BNP er baseret på eksport. Alligevel fylder eksportørers vilkår og muligheder meget lidt i den politiske debat. 

I kriseårene fra 2009 – 2014 stod SMV’ere for over halvdelen af eksportvæksten.  

Jobskabelsen pr. mill. meromsætning er langt større i SMV’ere end i store virksomheder 

Eksport skabes ikke fra dag til dag. Hvis eksport skal dæmme op for negative effekter af internationale lavkonjunkturer, skal eksportberedskabet holdes ved lige også i gode tider. 

Mange SMV’er er parate til at gøre en indsats for at gå ud på nye markeder, hvis de opmuntres til det, hvilket bl.a. ses af de mange afviste ansøgninger. 

 
”Det håber vi dog at få styr på på den ene eller den anden måde i forhold til næste Ambiente. Enten ved at flytte fællesstanden til en anden hal eller ved at messen forhåndsgodkender udstillerne”, fastslår Jens Kvorning.  

Professionaliserede fællesstande

Fællesstandene bliver mere og mere professionaliserede. ”Vi lærer hele tiden mere om, hvad der gør en positiv forskel, og det tager vi med os. Det kan være noget teknisk som en lysrig, der nu gør, at alle standene har godt lys – noget, man tidligere ofte undlod, fordi det er dyrt. Og til Maison&Objet i Paris til januar har Studie FlyHelsted skabt et fælles design, der binder fællesstanden sammen og højner standarden. Vi er også begyndt at investere i annoncer i messekataloger. Det kan netop lade sig gøre, fordi der er så mange til at betale, og vi dermed har musklerne til at gøre det, som det ellers kun er branchens store spillere, der har økonomisk mulighed for”, siger Jens Kvorning. Han ser en vilje blandt udstillerne til at hæve ambitionsniveauet, og han mener, man er inde i en god spiral.

”Tidligere, når SMVdanmark inviterede til planlægningsmøder, kom der praktisk talt ingen. De senere gange, er der dukket rigtig mange op. Det tager jeg som et udtryk for, at udstillerne gerne vil engagere sig. De har taget en beslutning om messedeltagelse, og de er parate til at investere i en positiv udvikling. Derfor er det dobbelt ærgerligt, når Trade Council trækker stikket”, siger Jens Kvorning, men tilføjer, at man ikke har tabt modet, men overvejer at søge om en SMV fællesstand på Stockholm Furniture & Light i 2020 og måske også på Warsaw Home i Polen, hvis forhåndsinteressen er stor nok.

  Til januar satses endnu mere på Maison& Objet. FlyHelsted skal bl.a. stå bag opbygningen af fællesstanden.    

En guldrandet investering

Siden 2001 er bevillingerne til kollektiv eksportfremme faldet fra ca. 70 mill. kr i dagens kroner til 30 mill. kr. Det til trods for, at effekten af disse bevillinger er blevet målt flere gange af Rambøll og Damvad med enslydende resultater. For hver 1 krone, der investeres i eksportfremme, kommer der for over 100 kr. mereksport. De afledte effekter på beskæftigelse, skatteindtægter og betalingsbalance gør, at Eksportfremme utvivlsomt er en guldrandet investering. 

Samtidig har nye undersøgelser vist, at effekten er størst for de tilskud, der er ydet til SMV’er. 

”Så hvis ikke bevillingerne sættes op, bør det sikres, at SMV’er med under 100 ansatte får prioritet ved behandlingen af ansøgninger, idet det langt overvejende er for dem, tilskuddet gør en forskel. I dag er der lige adgang for alle og ca. 40 pct. af tilskuddene går til store, eksporterfarne virksomheder. 

 

 
   
     


Kun hvis alle relevante SMV-ansøgninger tilgodeses, skal der ydes tilskud til store virksomheder. Alternativt kunne man finde ”nye penge” til oprettelse af et SMV-vindue, hvor kun grupper med SMV’er kan søge om tilskud”, mener man i SMVdanmark.

Om det rent faktisk har betydet noget økonomisk at deltage på SMVdanmarks fællesstande, har vi spurgt nogle af de FAGA-medlemmer, der har deltaget, om.

Oi Soi Oi var med på Maison&Objet i september 2019.

”Vi kan helt klart se vores messedeltagelse på bundlinjen. Vi oplevede flere store, internationale forretninger, der lagde store ordrer. Forretninger, som vi ellers ikke ville have haft mulighed for at komme i kontakt med”, siger Britt Goodall, der driver Oi Soi Oi sammen med Christina Thorbøll.

Oi Soi Oi har været på Maison&Objet tidligere uden at have fællesstanden i ryggen, og det, fortæller Britt, fik de ikke så meget ud af.

 

”Så vi var faktisk ret skeptiske forud for deltagelsen på fællesstanden, men jeg må sige, at den gjorde, at man kommunikerede ud til de besøgende på en anden måde, og vi har fået kunder fra hele verden. Fra Dubai og fra Grækenland, og selv om vi som udstillere er forskellige, var der alligevel en synergieffekt, og så var det hyggeligt”, siger Britt og slår fast, at Oi Soi Oi er med på fællesstanden på Maison&Objet igen til januar. ”Det skal nok blive endnu bedre, fordi Studie FlyHelsted har skabt en fælles ramme om standen, så de besøgende i højere grad føler, de kommer ind på et område, der er dedikeret til danske udstillere”.

Britt fortæller, at kunsten er at få skabt en smuk stand på 10,5 kvm. ”Men det får os til at se vores kollektion på en ny måde”, og hun slutter af med at fortælle, at Oi Soi Oi er nødt til at komme ud over Danmarks grænser. ”Vi har et snævert sortiment, og for os er de produkter, vi har valgt med hjertet, men netop derfor kan vi ikke leve af Danmark, og fællesstanden på Maison&Objet har givet os et rigtig godt springbræt”.

    Fra SMVdanmarks fællesstand på Maison&Objet i september 2019 hvor der var 18 danske udstillere på standen.

 

 

   

Verti Copenhagen udstillede på Maison&Objet i september:

Jens Raecke fra Verti Copenhagen var meget tilfreds med udkommet af Maison&Objet i september, og han er ikke i tvivl om, at han dels kom i kontakt med indkøbere, hans ellers ikke ville have mødt, og at det har givet noget økonomi til virksomhed

  Jens Kvorning fortæller, at man vil forsøge at få en dansk fællesstand påStockholm Furniture & Light Fair i 2020.    

”Vi solgte noget på messen, men faktisk har vi løbende siden messen fået henvendelser fra kunder fra mange forskellige dele af verden, bl.a. fra en brasiliansk restaurantkæde, der skal åbne i Verona, og som gerne vil købe vores varer”, fortæller Jens Raecke.

Om grunden til at han valgt at tilslutte sig fællesstanden, fortæller han, at det var første gang, Verti Copenhagen skulle afsted på messe i Paris, og netop fordi det er nyt, og fordi det er super vigtigt, at der er helt styr på standen, valgte han at koncentrere sig om det, og lade SMVdanmark have styr på regler, standopbygninger med videre.

”Det er rart, at der er nogen, der ved noget om messen, og som kan tage én lidt ved hånden. Det giver en tryghed. Samtidig er det en ekstra bonus, at man står sammen med andre danskere, der har prøvet det før, og som kan give nogle staldtips”.

     
         


Han mener, det bliver rigtig godt, når Studie FlyHelsted til messen i januar, hvor Verti Copenhagen også deltager på fællesstanden, står for at skabe rammerne, ”Det kan netop skabe den harmoniske helhed, der manglede sidste gang, og det er meget bedre at bruge penge på det, end på at den danske ambassadør kommer forbi”, siger Jens Raecke og slutter af med at tilføje, at eneste minus ved fællesstandene er, at det på sin vis kannibaliserer lidt på Formland. ”Man er jo nødt til at være der, hvor man kan møde flest både danske og internationale kunder, og for os er det Maison&Objet”.

 

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.