Seneste Nyt

Produkterne skal have en historie

Søren Lübech fra Lübech Living er nyt medlem af FAGA’s bestyrelse. Hans hjerte brænder for bæredygtigheden, men hans holdning er, at fremtidens produkter - om de er bæredygtige eller ej - skal fortælle en historie. Og så mener han, at branchen skal sørge for at være på forkant med de krav, der uden tvivl vil blive stillet.

- Skrevet af Pia Finne

Branchen skal holde fast i det, man har gang i. ”Vi kan ikke undgå at stirre lidt ind i, at produkterne i fremtiden skal have historie. Den næste generation af forbrugere er langt mere kritiske overfor, hvad de køber. Og uanset om det er bæredygtigt eller ej, skal det have en historie at fortælle. Køb-og-smid-hurtigt-væk igen kulturen; den, tror jeg, får svært ved at overleve. Forbrugerne stiller stadig højere krav på alle parametre, og jeg kan faktisk ikke se nogen grund til, at vi ikke bare skal blive ved med at udvikle os”. Det siger Søren Lübech, der er nyt bestyrelsesmedlem i FAGA. Han kommer ind i foreningen med mange års brancheerfaring, og ikke mindst med stor erfaring i at arbejde med bæredygtighed i interiørbranchen.

At Søren overhovedet endte i design- og interiørbranchen, var en ren tilfældighed. Faktisk rejste han til London som sportsdanser på højt plan og som en del af Team Danmarks bruttogruppe.

”Vi fik ingen direkte økonomisk støtte, så man skulle selv tjene penge for at betale for undervisning, husleje, mad, forbrug o.s.v. Jeg mødte en dansker (tidligere topdanser), der havde interiørfirmaet Dane Collection. Her fik jeg et job og ikke mindst en forståelse for, hvad det krævede at være sportsdanser med Team Danmark og samtidig passe et fuldtidsarbejde som Key Account Manager. Men for mig kunne han lige så godt have haft en glarmestervirksomhed, for på det tidspunkt søgte jeg en stilling, hvor man havde forståelse for mine behov som danser”, fortæller Søren.

Så at det blev lys og interiør, Søren kom til at arbejde med, var tilfældigt. Hvad der dog ikke var tilfældigt var, at han kom til at holde af branchen.

I 2007 ville Søren – efter nogle år væk fra branchen – tilbage, og han kontaktede nogle af sine gamle forbindelser, bl.a. Vance Kitira, der producerede astma- og allergivenlige lys år før den forretningsmodel, der baserer sig på sundhed og det naturlige, overhovedet blev noget, man talte om. Bæredygtighed for Vance Kitira var en naturlig livsstil og ikke noget, man markedsførte sig med.

”Men det fascinerede os, og fra den ene messe til den anden, sagde vi farvel til en stor amerikansk leverandør inden for interiør, som vi samarbejdede med. Vi skrottede vores store interiørprogram med smukke krystaller, glitter, sølv og spejle og fulgte vores mavefornemmelse. Det blev startskuddet til Lübech Living universet version 2.0 i 2009”.

Søren og Susanne besluttede, at bæredygtigheden skulle være den filosofi, der skulle drive virksomheden frem på et tidspunkt, hvor bæredygtighed endnu ikke var et issue.

”Og det var bestemt ikke alle indkøbere, der tænkte i de baner”, siger Søren med et smil. Men ud over bæredygtigheden er det også vigtigt for dem, at produkterne fortæller en historie og først og fremmest handler det om designet.

”Vance Kitira har en fantastisk historie, men lysene var ikke nok at have med i kufferten, så vi begyndte at designe og finde vores egne produkter først i genbrugspapir og siden også i andre materialer, og så er det gået slag i slag”.

Kravene kommer til branchen

Søren er ikke i tvivl om, at interiørbranchen udvikler sig i den bæredygtige retning.

”Kravene kommer jo. Hidtil har de været stillet i forbindelse med større projekter og mest i forhold til møbler, og småtingene har der ikke været fokus på. Men jeg tror, det kommer, og som virksomhed handler det derfor om at slå en streg i sandet. At beslutte sig for at være så bæredygtig som muligt. I vores virksomhed har vi sat nogle strenge minimumskrav, som vores leverandører skal leve op til, før de kan komme med under vores paraply. F.eks. vil vi kun samarbejde med leverandører, hvor vi har fået lov til at besøge dem og tale med deres medarbejdere, så vi kan vurdere arbejdsforholdene”. Og så skal materialerne være genbrugsmaterialer eller på anden måde bæredygtige.

Søren kan sagtens se, at det kan være svært for de store leverandører at manøvrere mellem det absolut ikke bæredygtige og det bæredygtige, og at det i princippet er forfra, hver gang, der kommer nye leverandører til. 

”Mange er nervøse for at kalde et produkt bæredygtigt af frygt for greenwashing, men så længe man har sit bagland i orden, kan man godt begynde i det små. Ingen forventer, at man er 100% co2 neutral og bæredygtig fra start”, siger han og slår fast, at det er et fælles tog, branchen skal have til at køre. ”Jeg kunne godt ønske mig, at vi som leverandører gør bæredygtigheden mere tilgængelig og synlig. Efterspørgslen skal ikke nødvendigvis komme fra forbrugerne, vi skal skabe produkter, de har lyst til at købe”.

Danmark står stærkt

Sørens holdning er klart, at vi som land står stærkt på B2B. ”Danskerne er på forkant, og branchen er med. Der kommer mange spændende firmaer til, og der er mange, der ligger inde med gode ideer. Men vores arv forpligter også. Vi er en designnation. Det skal vi leve op til, og det gør vi også”, mener han.

Og det gælder ikke kun møbler og fine designbrands. ”Vi har som dygtige danske interiørfirmaer lykkedes med at bygge videre på den tradition, møbelvirksomhederne har skabt. Vi står stærkt udadtil, og det er det, der gør, at vi skubber på og udvikler os. Vi er et foregangsland, og det ser man, hvad enten man besøger Ambiente i Frankfurt eller Maison&Objet i Paris”.

”Når vi møder nye kunder, er de ikke i tvivl om, at vi er danske. For danske producenter er på forkant, vi har et eget udtryk, og branchen er med”.
Søren slår også fast, at Danske brands har et godt ry og omdømme for at være ærlige, reelle og behagelige at handle med samtidig med, at de er nyskabende. Vi er med andre ord ikke bare købmænd. Vi er købmænd, der skaber nye trends”, slutter Søren, der i øvrigt glæder sig til at tage fat på arbejdet i FAGA.

Her ses et udpluk af Lübech Livings kollektion, som består af bæredygtige produkter, der alle bærer på en historie. 

 
     
 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.