Seneste Nyt

Sådan gik det på de internationale messer

Vi har taget pulsen på de internationale messer, og overordnet set var stemningen god, og den generelle holdning var, at der er ved at ske en udvikling, og at indkøberne er mere villige til at købe. Dog er det også klart, at udstillerne tænker sig om, og i højere grad udvælger de messer, der passer bedst til dem.

- Skrevet af Pia Finne

Så er messerne rundt omkring i Europa overstået, og generelt er der tilfredshed. Det typiske billede er, at udstillerne over de senere år er blevet mere selektive. Man vælger de messer, der passer bedst til ens virksomhed, og vælger andre fra. Tiden, hvor man blindt deltog overalt med store stande, er definitivt forbi. Til gengæld er holdningen også, at messerne kan noget.

At man skal have et sted, hvor man kan mødes fysisk med sine kunder fra hele verden, og at netværket er et vigtigt element i messeudviklingen på internationalt plan. Samtidig melder flere af de danske udstillere på messerne rundt omkring i Europa også om, at der denne gang var flere indkøbere fra nye dele af verden, og at de gerne ville købe varer. Så det overordnede billede er, at interiør- og livsstilsbranchen stadig er presset, men at der er lys for enden af tunnelen. Dog er holdningen også, at det billede, der ses nu, er et billede på ”den nye normal”. Indkøberne tænker sig mere om, de handler ikke bare, de kigger og overvejer, men heldigvis køber de også, og overordnet var stemningen positiv hele vejen rundt.

Maison&Objet: 

Der var masser af liv på gangene, en eksplosion af farver og nye produkter og entusiastiske besøgende fra hele verden på Maison&Objet, og dermed driver messen forretning på tværs af sektoren og inspirerer til et engageret, voksende fællesskab. 
Maison&Objet vinder internationalt momentum med et stigende antal besøgende fra udlandet – et direkte resultat af investeringer for at tiltrække nye målgrupper.

”Stigningen viser, at det internationale samfund har mobiliseret sig omkring Maison&Objet for at styrke sin forretning og fremme ønsket om at forbruge,” lyder det fra messen.

Færre franske besøgende deltog i år, hvilket afspejler det nuværende økonomiske klima i Frankrig. Ellers havde messen i alt 96.392 besøg og 69.086 unikke besøgende, herunder 55% distributører (indkøbere og uspecificerede), 36 % specificerede (arkitekter og caféer/hoteller) og 9 % producenter. De besøgende kom fra 149 lande med 56% franske besøgende og 44 % internationale besøgende.

Med hensyn til udstillere præsenterede 2.377 mærker deres kollektioner, hvoraf næsten 30 % eller 594 var nye mærker på tværs af alle sektorer. De udstillende mærker kom fra 59 lande, hvoraf 964 var franske og 1.413 var internationale mærker. Udvalget af produkter er dermed også blevet mere diversificeret med 60% international repræsentation. 

De 10 mest udstillende lande er Frankrig, Italien, Belgien, Spanien, Holland, Tyskland, Japan, Storbritannien, Portugal og Danmark. 

 

"Vi var opmærksomme på de udfordringer, vi står over for, og vi var meget motiverede og inspirerede til at gennemgå alle vores praksisser for at forblive den bedste forretningspartner i vores branche, både lokalt og globalt. Succesen med dette års messe blev afspejlet i den entusiasme og optimisme, der blev udstillet i gangene. Jeg er meget stolt over at se, at fagfolk, der ønsker at udvikle deres virksomhed, var til stede på messen. Vi er endnu mere spændte, når vi begynder at forberede os til begivenhederne i september 2025 og januar 2026!'' siger Mélanie Leroy, General Manager, SAFI (Maison&Objet, Paris Design Week og MOM).

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld:

Med 4.660 udstillere og omkring 148.000 besøgende kunne trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld lukke dørene til en velgennemført messe, og med en styrket position som en førende platform for forbrugsvarer. Og tilfredsheden var stor også blandt de danske udstillere, der alle melder om et øget salg samt om nye kunder og interesse fra indkøbere fra hele verden.

 

Over 170 nationer var repræsenteret på det fuldt bookede Frankfurt-messeområde, hvor virksomheder fra hele verden under mottoet "Meet up at the Market" fremviste deres produkter. I alt var der 4.933 udstillere (hvoraf de 87% var internationale) og 136.482 besøgende (hvoraf de 70% var internationale)

"Messerne var helt enestående – hallerne var fyldte, netværket summede, og energien var til at tage og føle på overalt", siger Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt. 

"Den globale forbrugsvareindustri står over for massive udfordringer – stagnerende markeder, strukturelle ændringer og økonomisk usikkerhed. Det er præcis her, vi kommer ind i billedet. Vi låser op for nye forretningsmuligheder og opbygger et globalt netværk, der styrker modstandsdygtigheden." 

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld fokuserede på at forbinde indkøbere med beslutningstagere og fremme internationale forretningsinitiativer. Den høje internationale deltagelse – over 70 % – var en nøglefaktor for de besøgendes tilfredshed. 

De mest besøgende nationer efter Tyskland omfattede Italien, Kina, Holland, Frankrig og USA. Den samlede besøgstilfredshed steg med yderligere to procentpoint sammenlignet med året før og nåede op på imponerende 95 %.
Bæredygtighed var et centralt tema på tværs af alle tre førende messer og fremhævede branchens ansvar for fremtidssikrede koncepter. Programmet Ethical Style, der markerede sit tiårsjubilæum i 2025, demonstrerede endnu en gang den stigende betydning af bæredygtige produktløsninger. 

Mens 198 udstillere blev tildelt Ethical Style-mærket i debutåret, er antallet nu vokset til 354 på tværs af alle tre messer – et klart bevis på den voksende bevidsthed om ressourcebevidst forretningspraksis. 

Heimtextil:

Heimtextil melder om en stigning i både besøgende og udstillere, og dermed udnytter messen nu yderligere vækstpotentiale med en optimeret ny halstruktur i 2026 – og reagerer dermed på branchens skiftende markedsbehov. 
I løbet af fire dage oplevede mere end 50.000 indkøbere de nyeste kollektioner, materialer og tekstilløsninger til hele indretningen på første hånd fra over 3.000 udstillere. 

"142 deltagende nationer, vækst i udstillere og en stigning på ti procent i besøgende viser: Messer er mere efterspurgte end nogensinde. I tider med vedvarende inflation og lav købekraft er modstandsdygtighed og tilstedeværelse på markedet afgørende. Det er præcis sådan, Heimtextil gjorde det muligt for industri og detailhandel: at få adgang til nye markeder og dermed aktivt forme den globale konkurrence," sagde Detlef Braun, medlem af bestyrelsen for Messe Frankfurt.

Andelen af internationale udstillere steg til 96 procent, hvilket styrkede Heimtextils position. På besøgssiden steg internationaliteten til 84 procent. Der blev især registreret vækst på markeder som Argentina, Frankrig, Storbritannien, Indien, Italien, Japan, Canada, Holland, Sverige, Sydkorea, Spanien, USA og De Forenede Arabiske Emirater.

Med et nyt halkoncept bygger Heimtextil videre på succesen. ”I 2026 bruger vi denne stærke udgangsposition til at tilpasse sortimentet endnu tættere til alle messedeltageres behov ved strategisk at udvælge og kombinere relevante produktgrupper – og dermed udnytte yderligere vækstpotentiale," siger Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies. 

Det nye koncept styrker Heimtextil som den førende brancheplatform for holistisk tekstil- og ikke-tekstilindretning, og i udfordrende tider giver det branchen en stærk base. 

Formex:

Da årets første Formex sluttede, summede ord som "festlig stemning", "optimisme" og "salgsrekorder" blandt udstillere og besøgende, lyder det fra arrangørerne, der kalder det ”en weekend, der bød på mange nye tiltag, nye udstillere og begejstrede besøgende.”

”Vi ved, at mange i branchen står over for udfordringer, og at der skal meget til at være en del af en stor messe som Formex. Derfor er det virkelig fantastisk at se, hvor meget forretning der foregår på stedet, de forbindelser, der skabes, den viden, der deles, og samarbejderne mellem brands,” siger Sonja Björk Ebert, projektleder for Formex.

TrendSet:

Efter en optimistisk julesæson for detailhandlen, som uden tvivl blev hjulpet på vej af den særlige økonomiske situation i Sydtyskland med sin stærke købekraft, havde detailhandlerne brug for nye varer, og det kunne mærkes på TrendSet Winter 2025.

Mere end 20.000 besøgende og mere end 1.800 udstillere og brands var at finde på TrendSet. Mens antallet af besøgende fra Tyskland forblev det samme som sidste år, oplevede TrendSet en stigning i antallet af besøgende fra lande uden for Tyskland. Antallet af virksomheder fra Østrig steg med 4% og fra Italien med 7%.

Efter den generelt positive julesæson var virksomhederne i humør til at bestille i begyndelsen af året, og udstillerne på TrendSet udtrykte tilfredshed med resultatet af vintermessen.

 

Oslo Design Fair:

Der forlyder ikke officielle tal for Oslo Design Fair, men uofficielle kilder melder om godt 2000 besøgende og omkring 70 udstillere.

Nordstil:

Mere end 750 udstillere fra 23 lande præsenterede deres nye produkter for omkring 14.000 besøgende. Dermed opnåede årets første messe for forbrugsvarer i Tyskland en stigning i antallet af besøgende.

Konklusionen fra Nordstil-fællesskabet: Stemningen i detailhandlen er bedre, end eksperternes prognoser havde antydet, og detailhandlerne var ivrige efter at afgive ordrer.

"Én ting er klart: Nordstil scorede højt med en fremragende ordrestemning, trends, inspiration og forretning i massevis, og som altid scorede den point med sin behagelige atmosfære, fortrolighed og afslappede stemning," understregede Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs, der tilføjer, at der især kom flere besøgende fra Østrig, Schweiz og Holland.

Produktområderne Køkken & Gourmet og Gaver & Papirvarer tiltrak sig særlig interesse. Derudover førte flytningen af Jewellery & Fashion til flere nye kontakter i dette segment. 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.