Seneste Nyt

Sådan gik det på de udenlandske messer

Traditionen tro er der blevet afholdt flere internationale messer siden årsskiftet bl.a. i Frankfurt, Paris, München, Hamborg og i Norden. Generelt har der været en positiv stemning på messerne, og det lover godt for den kommende sæson. Kunderne er stadig tilbageholdende, men de køber, og de lader sig inspirere.

- Skrevet af Pia Finne

Der har været godt gang i de udenlandske messer, og det har generelt været en positiv oplevelse at besøg både Frankfurt, Paris og Herning. Der har været mennesker i gangene, og indkøberne har været villige til både at lægge ordrer og at lade sig inspirere, lyder det fra de mange af FAGA's medlemmer, der har været med på den internationale tour.

 

Maison&Objet

Maison&Objet er for alvor tilbage efter Covid-pandemien. Denne gang var alle sejl sat til. Der var stort fokus på trendområderne, messens opbygning fungerede, og udstillerantallet er stort set tilbage på samme niveau som i rekordåret 2020. Messens repræsentanter er tilfredse, og ser fremad mod messen til efteråret 2024.

Med hele 2.516 forskellige brands oplevede Maison&Objet dermed en stigning på 9% i det samlede antal udstillere sammenlignet med januar 2023. Heraf var mere end 60% internationale brands.

”Vi er tilfredse. Vi er næsten på samme niveau i antallet af udstillere som ved rekordmessen i 2020. På besøgsfronten er vi 1 pct. bagefter 2020 og 15 pct. foran sidste års januarmesse”. Det siger Alexandra Iftimiciuc, International Market Manager, der fortæller, at man har gjort en stor indsats for at booste oplevelsen, og ikke mindst for at skabe innovation, som detailhandlerne kan bruge i deres butikker. Hun slår også fast, at man frem mod efteråret 2024 og foråret 2025 vil arbejde yderligere med layoutet, så det skaber så god mening som overhovedet muligt for de besøgende.

Et af de områder, der for alvor vokser, er wellness-området, der så dagens lys for første gang i september 2023. Allerede nu er der 80 udstillere i området. ”Vi bruger meget energi på at finde frem til, hvor markedet vækster, og lige nu ser vi et wellness område i vækst – også i design- og interiørbutikkerne”, fastslår Alexandra.

     

Hun afslører desuden, at Maison&Objets Rising Talents i efteråret skal findes blandt skandinaviske designer. ”Vi vil gerne skabe en øget synlighed omkring Maision&Objet i Norden, og vi mener, at Rising Talents konkurrencen kan bidrage til det”.

Det var ikke kun på udstillerfronten, at Maison&Objet oplevede vækst. Det samme var tilfældet for besøgstallet, som steg 5% i forhold til januar 2023. Der var også flere besøgende fra Frankrig og det samme var tilfældet for eksportmarkeder udenfor Europa, som steg med 25%, hvoraf USA steg med 8%. Den største vækst var i besøgstallene fra Asien, hvor der var en stigning på hele 83%, drevet af Japan, som udgjorde 52%.

Derimod oplevede Maison&Objet et fald på 9% i forhold til besøgende fra Europa, hvilket kan ses i relation til den komplekse økonomiske situation, som mange europæiske lande befinder sig i. Ved messens afslutning var der en næsten ligelig fordeling mellem franske og internationale besøgende (58% fra Frankrig, 42% fra andre lande).

De tre typer af besøgende, der kom flest af på messen, var indretningsarkitekter, fagfolk inden for hotelbranchen og detailhandlere, som især ledte efter innovative produkter med respekt for naturen.

Maison&Objet vil være at finde i Paris igen fra 5.-9. september 2024.

Ambiente

Stemningen var positiv på Ambiente. Indkøberne var mødt talstærkt op, og de lagde ordrer, lyder den generelle melding fra de danske udstillere.

"Celebrating Business Together" var mottoet for dette års megamesse for den globale forbrugsvareindustri, bestående af Ambiente, Christmasworld og Creativeworld. 
En rekordmesse, kalder messeledelsen messen. For med en stigning på ti procent præsenterede 4.928 udstillere fra 170 lande deres nye produkter på over 360.000 bruttokvadratmeter. Og på trods af en togstrejke, der løb over de fleste af messens åbningsdage, blev omkring 140.000 besøgende fra alle grene af detailhandlen og forskellige salgskanaler inspireret af et væld af trends og innovationer ved den største begivenhed i Messe Frankfurts historie. 

Messen var fuldt booket, og det fornemmede man på gangene, hvor der dagene igennem var stuvende fuldt af indkøbere, der havde taget turen til Frankfurt for at købe ind og ikke mindst blive inspireret.

"Mission accomplished!", lød det opsummerende fra Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt, og han slår fast, at man med sammenlægningen af de tre messer én gang om året har fundet det rigtige koncept.

"En gang om året og kun her i Frankfurt! Økonomien er under enormt pres i lyset af stigende globale spændinger. Derfor er personlige møder, nye løsninger, inspiration og udvikling af nye eksportmarkeder og salgskanaler som Hospitality og contractmarkedet uerstattelige," understreger Detlef Braun. 

Detailhandlen har behov for innovation, og de har behov for muligheden for at opleve og bestille produkter i et personligt møde. Det var den klare opfattelse hos de danske udstillere, vi talte med på messen. Det billede, der tegnede sig var, at man den første dag manglede ikke mindst de tyske indkøbere, hvilket tilskrives togstrejken, men det generelle udkomme, var alle tilfredse med. 

 

”Vi havde en fantastisk messe. Det var første gang, vi præsenterede vores Life in colour Confetti og vores samarbejde med Karim Rashid, og det forløb ud over al forventning. Jeg mener klart, Ambiente er verdens vigtigste brandmesse”. Det siger Peter Maae Jensen, der er adm. direktør i aida. ”At tyskerne ikke kom, synes jeg egentlig, var mere snak end realiteter. Peter slår også fast, at Ambiente er stedet, hvor man møder de fleste af de vigtigste, skandinaviske kunder, der alle kommer. ”Så ja, det er en super fin messe og stedet, hvor vi skal præsentere de nyheder, der kommer til at tegne både foråret og efteråret og dermed julehandlen”, fastslår Peter Maae Jensen.

Internationaliteten på messen er også steget siden sammenlægningen af de tre messer, og en opgørelse viser, at tre ud af fire detailhandlere kom til Frankfurt fra udlandet, og med en stigning på fem procent i internationale besøgende sammenlignet med året før, nåede man denne gang op på 71 procent af internationale besøgende. 

Tyskland stod øverst på listen over besøgende nationer i år. Italien og Kina tog anden- og tredjepladsen i de fem bedste besøgslande, efterfulgt af Holland og USA. 

Hele spektret af specialiseret detailhandel var repræsenteret i Frankfurt, og ud over de store tyske kæder var også Amazon, Antropologi, Carrefour International, Crate & Barrel, El Corte Ingles, Gallerier Lafayette, Fortnum & Mason, Harrods, La Rinascente, Loft, Marks & Spencer, Migros, Museum of Modern Art, Sainsbury's, Tesco, Walmart og Zara Home at finde på listen over besøgende samt repræsentanter fra de store hotelgrupper og cateringvirksomheder.’

Messedatoerne for 2025 er lagt fast fra 7.-11. februar. Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsat finde sted på samme tid i Frankfurts messecenter. De vil dog blive flyttet til begyndelsen af februar for at sikre, at de store globale messedatoer er afstemt. Alle messerne åbner samtidigt, og Creativeworld vil køre i fire dage, mens Ambiente/Christmasworld kører over fem dage.

TrendSet Winter 2024:

På trods af turbulente tider har TrendSet endnu engang vist sig at være en stabil, trendsættende og fremadrettet messe konstant for interiør- og livsstilsbranchen. Den 6. januar 2024 indvarslede TrendSet Winter 2024 også begyndelsen på ordresæsonen for forår/sommer 2024. 

 

”Efter flere år med "forsigtige" produktvalg var fokus igen på nye produkter og innovationer. Detailhandlerne ser fremad igen, og de ønsker at se og bestille nye og specielle kollektioner.

Selvom forbrugernes købekraft stadig er under pres, forsøger detailhandlen at tilbyde forbrugerne en optimal indkøbsoplevelse gennem velassorterede hylder og gode ideer og at skabe efterspørgsel med nutidige produkter.

I München blev betydningen af TrendSet som en trendsættende og fremtidsorienteret messe for sektoren endnu tydeligere”, lyder det fra messeledelsen. 

På TrendSet Winter 2024 kom detailhandlere fra hele Tyskland, Østrig, Schweiz og de europæiske nabolande for at se på nye varer til den nye sæson; til påske og frem for alt til den kommende jul. 

Juleområdekoncept til TrendSet vinter 2025: "Det bliver stadig mere populært at fremvise produkter fra flere sæsoner på messen. I Christmas & Preview Area præsenterede mange udstillere igen en bred vifte af produkter til den kommende julesæson sammen med efterårspynt med mere. For at give mere plads til de vigtige juleprodukter i begyndelsen af året og for at give udstillere og besøgende mere information og sikkerhed, når de bestiller på et tidligere tidspunkt, er det nødvendigt med klare tendenser. Derfor planlægger TrendSet sit eget juleområdekoncept til den næste vintermesse i januar 2015" fortæller Tatjana Pannier, administrerende direktør for TrendSet. 

De nye produkter til juletiden vil blive præsenteret i et specielt designet område. Juleområdekonceptet vil styrke TrendSet og blive en vigtig del af det samlede messekoncept. Juleområdekonceptet er i planlægningsfasen og TrendSet kontakter snart udstillere.

TrendSet Winter løber af stablen 6.-8. juli 2024. 

Nordstil:

Forfriskende, ægte og uformelt – og med fingeren på tidens puls: Winter Nordstil imponerede igen med omkring 13.500 besøgende, et lille fald i forhold til 2023, herunder mange indkøbsbeslutningstagere, der var ivrige efter at afgive ordrer hos de 752 udstillere, hvilket er en smule flere end i 2023.

"Appellen og samtidig det særlige ved denne begivenhed er, at den blev initieret af branchen og er blevet aktivt støttet lige siden. Vi organiserer det sammen med og for branchen – som partnere. Og det har vi gjort i ti år nu," forklarer Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs på Messe Frankfurt. 

Det Gamle Apotek udstillede for første gang på Nordstil, og salgschef Bente Tønder siger: "Det er første gang, vi er på Nordstil, og vi er glade for de overvældende positive tilbagemeldinger fra vores kunder. Vi nåede vores salgsmål for hele messen på den allerførste dag. Kemien mellem os som udstillere og de kunder, vi havde her på standen, stemningen var helt rigtig. Det bekræftes også af data fra besøgsundersøgelsen: 98 procent er generelt tilfredse med deres besøg i Winter Nordstil og vurderer endnu en gang udvalget af udstillede produkter og opnåelsen af deres messebesøgsmål meget positivt.

 

Som en lokal scene for nye indretningstendenser tiltrækker Nordstil besøgende fra detailsektoren i nord. 

Næste sommer Nordstil finder sted fra 27. til 29. juli 2024.

Oslo Design Fair og Formex:

De to messer i vores skandinaviske nabolande har ikke meldt udstiller- og besøgstal ud for forårets overståede messer. Det forlyder dog, at der var godt 250 udstillere på Formex.

Næste messer i henholdsvis Oslo og Stockholm holdes:

  • Oslo Contract & Furniture Fair: 28.-30. august 2024
  • Formex: 27.-29. august 2024.

Tjek messekalenderen på faga.dk

Få et samlet overblik over messedatoerne for resten af 2024 med FAGA's messekalender - enkelte messer har også annonceret datoer for næste år. 

Gå til messekalenderen

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.