Seneste Nyt

Sådan gik det på Formland – og på flere af de øvrige europæiske messer

Her bringer vi et kort tilbageblik på nogle af de internationale design- og interiørmesser, som er relevante for FAGA's medlemmer. Ved redaktionens afslutning har det desværre ikke været muligt at få informationer om forløbet på Formex.

- Skrevet af Pia Finne

Formland: ”Set i lyset af den brydningstid og de udfordringer, branchen står overfor, er vi meget tilfredse med messen på alle parametre. Vi havde en lille tilbagegang i antallet af besøgende, der endte på 10.252 fagfolk, til gengæld var udstillerne meget glade for kvaliteten af de besøgende, der var på messen. Samtidig havde vi en stigning på 23 pct. i antallet af udenlandske besøgende, der kom fra hele 33 lande", det fortæller projektchef på Formland, Mai-Britt Risvig Flyvholm.

At dansk design er i høj kurs i udlandet, mærkede man hos den danske designvirksomhed Spring Copenhagen, der var blandt messens 384 udstillere.

Ifølge ejer Peter Sørensen er det som et dansk designbrand vigtigt at deltage på Formland for at vise designdanmark frem for udlandet.

”Jeg kan dårligt huske, at vi har haft samme succesrate på nogen af de internationale messer, vi har deltaget på. Vi har fået en del internationale leads, så Formland understøtter også vores internationale strategi. Det har været en stor succes at være med”, fortæller Peter Sørensen.

Blandt de internationale indkøbere var der en stor indkøber fra Australien, som mange udstillere havde rigtig god glæde af. ”De internationale indkøbere kommer jo ikke til Herning for at ose. De vil noget, og de er økonomisk stærke”, siger Mai-Britt, og hun tilføjer, at selv iværksætterne denne gang fik gode danske og internationale ordrer i bogen.

 

Blandt dem, der denne gang har set meget på iværksætterne, er Dorte Hansen fra KAiKU i Århus. Hun har under messen placeret ordrer hos otte iværksættere og har planer om at bestille varer hjem fra yderligere tre upcoming brands.

”Iværksætterområdet har fyldt meget for os som indkøbere på Formland denne gang. Inspirationen kom i høj grad via designduoen Studio FlyHelsteds inspirerende trendzone ”The Art of Living”, hvor de bl.a. havde taget ting med fra nye upcoming designere og placeret dem i en ny kontekst på trendzonen. Det er en kunst, og det kan vi overføre til vores butik og se videreført til vores kunder og deres hjem”, siger Dorte Hansen, der i det hele taget har fundet stor inspiration i de kreative trendmiljøer, bl.a. Creators Community, i forhold til at orientere sig i kommende trends.

De positive udsagn fra såvel udstillere som indkøbere vækker glæde hos ledelsen i MCH A/S.
”Som arrangør og vært er vores tilfredshed ligefrem proportional med udstillernes - og derfor glæder vi os over de positive tilkendegivelser efter fire dage, hvor den danske interiør- og designbranche har været samlet, relationer er styrket, nye samarbejder etableret, og udstillerne har tiltrukket indkøbere fra 33 lande”, lyder det fra Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.

Næste Formland messe, finder sted 13.-16. august 2020.

 

Maison&Objet: Igennem de 25 år, Maison&Objet har eksisteret, har man løbende genopfundet messen, og dermed fastholdt det, messen selv kalder for en ”magisk tiltrækning”.

Denne gang kunne messen således melde om en lille tilbagegang på 3,5 pct. i antallet af besøgende, og en fremgang i antallet af udstillere, der nu er oppe på 2736 med 609 nye firmaer.

Beregninger fra messen viser, at der i løbet af de fem dage, Maison&Objet varer, er blevet handlet for næsten to mia. euro. 

For at hylde det nye årti, har Maison&Objet dedikeret begge 2020-messerne til (RE)generation! Målet er at give de besøgende muligheden for bedre at forstå forbrugsmønstrene i Generation Y og Z, og det er både spændende og urovækkende. 

Med trendkonsulent Nelly Rodi i spidsen udforskede man denne gang engagementet hos de meningsdrevne forbrugere bl.a. i forhold til miljøvenlige produkter. Til september vil fokus være på, hvordan de digitale nomader er en generation, der er vokset op på en kost af internet og sociale medier.

Næste Maison&Objet finder sted 4.-8. september 2020.

TrendSet: TrendSet i München, der løb af stablen fra 5.-7. januar var på vanlig vis sæsonens første messe i livsstilssegmentet.

På messen kunne indkøberne finde forårs-, sommer- og påskedekorationer ligesom efterårsvarer og julepynt kunne bestilles.

Udstillerne var tilfredse med de mange kontakter, de fik og fulde ordrebøger.

Næsten 33.000 besøgende gæstede messen, og det er en stigning på over seks pct. i forehold til sidste år. Stigningen sås på besøgende fra Østrig og Italien men også fra Frankrig, Holland, Slovakiet, Tjekkiet og Ungarn.

Næste Trendset finder sted 11.-13. juli 2020.

 
     
 

Nordstil: Med godt 19.000 fagfolk, der besøgte Nordstil i Hamborg, var messen en succes. De besøgende kom primært fra Nordtyskland og Skandinavien, og de blev inspireret af varerne på 900 stande fra tyske, hollandske og skandinaviske udstillere.

Trods konservative forretnings-forecasts for 2019, var året faktisk succesfuldt for tysk detailhandel, lyder det fra messen. Beregninger fra German Federal Statistical Office, viser således at omsætningen generelt er steget med 3 pct., og at juleomsætningen oversteg 100 mia. euro.

Den gode julesæson afspejlede sig I, at der blev lagt større ordrer på messen, og dermed var tilfredshedsgraden blandt udstillerne høj og en del mere positiv end i 2018.

Næste Nordstil finder sted 25.-27. juli 2020.

     

Oslo Design Fair: Stemningen på Oslo Design Fair var god, og udstillerne meldte om godt salg.

Udstillerantallet var på 278 – præcis det sammen som i 2019, og samtidig havde man en stigning i antallet af besøgende på hele 26 pct. fra 8.345 til 10.542, og det er messeledelsen tilfredse med.

”De foreløbige tilbagemeldinger fra branchen er gode, og vi er glade for, at så mange arkitekter valgte at besøge Oslo Design Fair denne gang”, siger Liv Kindem, der er kommerciel direktør og fungerende chef for Oslo Design Fair. 

Næste Oslo Design Fair finder sted 26.-28. august 2020. 

 


 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.