Ambiente for fuld styrke

Ambiente i Frankfurt var klar med en helt ny og velfungerende halplan, og både de danske indkøbere og udstillere beskriver messen som uundværlig og som en vigtig del af deres forretningsgrundlag. Messen kunne i øvrigt melde om besøgsfremgang, og desuden om et rekordstort antal udenlandske udstillere.

- Skrevet af Pia Finne

Verdens førende forbrugsvaremesse, Ambiente i Frankfurt kunne denne gang melde om 136.000 besøgende fra 166 lande. Det er en stigning i besøgstallet på godt 3000. Antallet af udstillere var stort set status quo i forhold til 2018, nemlig 4450 udstillere fra 92 lande og det samme var antallet af kvadratmeter.

Hvad der dog er tankevækkende er, at hele 85 pct. af udstillerne kom fra lande uden for Tyskland og derfor må Ambiente denne gang siges at være den mest internationale messe nogensinde. Ydermere melder markant flere udstillere, at de denne gang nåede deres mål for messen, og at de fik flere kontakter end i 2018.

"Her på Ambiente kan vi stadig føle verdenshandelens vingesus, selv om der dog allerede nu er en del tegn på en nedgang i økonomien. Men ved at benytte Ambiente som handelscentrum, kan producenter af forbrugsvarer fra hele verden målrette såvel de lokale som de regionale markeder, og på messen får man en klar fornemmelse af, hvordan resten af 2019 kommer til at tegne sig ikke mindst på grund af det imponerende antal besøgende, der denne gang gæstede messen, "siger Detlef Braun, medlem af direktionen i Messe Frankfurt GmbH. Thomas Grothkopp, administrerende direktør for den tyske handelssammenslutning for boliger og kontorer (HWB) er enig: "Detailhandlen arbejdede igen meget hårdt på Ambiente, dog var den omhyggeligt planlagte halstruktur noget af en udfordring, fordi den var ny. For detailhandlere – uanset størrelse– er Ambiente uovertruffen med hensyn til innovationer og internationalisering. "

Ud over Tyskland kom der flest besøgende fra Italien, Kina, Frankrig. England, Holland, USA, Spanien, Schweiz, Rusland og Sydkorea, og i de tilfredshedsanalyser, der blev foretaget på messen, lå tilfredsheden gennemsnitligt på hele 94 pct. blandt de adspurgte.

Udstillerne på Ambiente var også tilfredse med kvaliteten og antallet af besøgende. Jan Engelbrecht, adm. direktør i Eva Solo kalder dette års Ambiente for den bedste messe nogensinde. Generelt var tilfredsheden i det hele taget stor blandt de danske udstillere, vi talte med, og mange af de store danske virksomheder, kaldte Ambiente for den vigtigste messe overhovedet.

Hos Stelton havde man således taget konsekvensen af det, og havde denne gang udvidet standen til hele 286 kvm., hvor man præsenterede såvel Stelton som Rig-tig og Knabstrup Keramik.

Nyt i 2020

Denne udgave af Ambiente kunne præsentere et helt nyt hal-layout, der faktisk fungerede rigtig fint med Living – og dermed en lang række af de danske udstillere - samlet i hal 8, og når de besøgende i løbet af de kommende par messer finder deres nye veje igennem de mange store haller, er der ingen tvivl om, at det bliver en succes.

I 2020 vil HoReCa – der henvender sig til udstillere og besøgende inden for hotel-, catering- og restaurationsbranchen – have sin egen etage i Dining-segmentet, ligesom der vil blive indrettet et nyt HoReCa Forum in hal 6.0. 

Nyt er også udviklingen af den digitale B2B markedsplads nextrade, der er skabt af nmedia. En lang række af branchens førende leverandører er allerede nmedia-kunder, og derfor er det den ideelle partner i forhold til at udvikle en B-2-B markedsplads, mener Messe Frankfurt.

For at opsætte nextrade vil nmedia migrere hele sin portefølje af 1.000 detailhandlere og 500 leverandører fra EDI-platformen til den nye markedsplads. Som salgspartner vil Messe Frankfurt finde nye leverandører og detailhandlere, der ønsker at være en del af markedet. Hver leverandør indtaster sine produktoplysninger på markedspladsens platform i deres egen webshop. Når en forhandler er blevet aktiveret af deres leverandør, kan de bruge nextrade til at placere centraliserede, digitale ordrer i hver af webbutikkerne ved hjælp af en enkelt kanal i stedet for at placere ordrer manuelt hos hver enkelt leverandør. 

Næste Ambiente løber af stablen fra 7.-11. februar 2020.

Fra Ambientes trendområde.