Det betyder de nye tyske emballageregler for dig

I sommers kom de første ændringer af de tyske emballageregler. 1. januar følger endnu en opstramning, der kan betyde en merudgift for de af FAGA’s medlemmer, der eksporterer til Tyskland. Under alle omstændigheder må man sætte sig ind i kravene og forholde sig til dem.

- Skrevet af Pia Finne

I efteråret fik Maria W. Feldman fra Giving & Living et brev fra den tyske organisation ELS (Europäische Lizensierungssysteme) om, at der er sket og vil ske ændringer i de emballagekrav, leverandører til det tyske marked skal leve op til. Krav, der kan betyde en merudgift for bl.a. de danske virksomheder, der eksporterer til Tyskland.

”Jeg blev ærligt talt lidt opgivende, for hvad var nu det for flere regler og krav, vi skulle forholde os til, og i bund og grund var jeg faktisk ikke sikker på, om det var reelt eller blot endnu et svindelbrev”, fortæller Maria. 

Maria W. Feldman tog kontakt til FAGA, og som har taget fat i Dansk-Tysk Handelskammer, der rådgiver og informerer danske virksomheder, der agerer på det tyske marked, for at høre mere om konsekvenserne af de nye emballageregler for de danske virksomheder, der eksporterer til Tyskland.

Styr på ”regeljunglen”

I Tyskland skal producenten af en vare betale for bortskaffelsen af emballagen. Hidtil har det været lidt af en jungle at finde ud af, hvad der var emballage, og hvad der var produkt, men i sommer skete der en præcisering af emballagebegrebet, så det fremover er lettere at vide, hvad der er emballage og hvad der er produkt.

”Det er blevet mere entydigt, hvad der er emballage, og dermed er det på den front blevet lettere at finde ud af systemet for producenter”, fortæller Katrin Herholdt, Miljø & Emballage, Dansk-Tysk Handelskammer.
Hun opfordrer til, at man – hvis man eksporterer til det tyske marked – gennemgår sine produkter og finder ud af, om nogle af dem er berørt af ændringerne.

Eksempler på emballage er:

  • Konfektæske
  • Cellofan omkring et cd-omslag
  • Plastomslag til forsendelse af kataloger og magasiner
  • Urtepotter, der udelukkende er beregnet til salg og transport af planter
  • Bøjler til tøj (der sælges med et klædningsstykke)
  • Tændstikæsker
  • Engangstallerkener og -kopper
  • Papir- eller plastbæreposer

Eksempler på produkter (ikke emballage):

  • Urtepotter, der er beregnet til at rumme en plante i hele dennes liv
  • Teposer
  • Værktøjskasser
  • Bøjler til tøj (der sælges separat)
  • Printerpatroner
  • Rørepinde

Yderligere specificeringer kan ses i dette klassificeringsskema

Der skal betales for emballagen

Fra 1. januar 2015 sker der endnu en ændring af emballagebekendtgørelsen, en ændring, der kan have økonomiske konsekvenser for bl.a. FAGA’s medlemmer.

Hidtil har man haft et bortskaffelsessystem ude hos detailbutikkerne og -kæderne. Det skulle producenten betale for. Sideløbende har der i emballagebekendtgørelsen været en brancheløsning, der blev indført for producenter, som sælger til storforbrugere, såsom hoteller, hospitaler og store virksomheder – generelt, hvor det er lettere at afhente emballage og dermed billigere for producenten. Hvor stor en andel af ens varer, der gik til storforbrugere, blev fastlagt ved hjælp af statistiske modeller.

”Men systemet blev misbrugt, og derfor skærper den tyske regering brancheløsningen voldsomt med virkning fra januar 2015. Det betyder, at det ikke længere er nok at skønne den andel af sin eksport, der går til storforbrugere. Fremover skal den dokumenteres, og er således ikke længere mulig at benytte for langt de fleste danske virksomheder, der eksporterer til Tyskland”, forklarer Katrin Herholdt.

Hvad gør man så?

Fra 1. januar skal man således indgå en kontrakt med et af de 9-10 private tyske duale systemer – virksomheder, der tager sig af afhentning og bortskaffelse af emballage, bl.a. Grüner Punkt, som den største.

”For danske virksomheder, der eksporterer til Tyskland – om som er omfattet af de nye emballagekrav - betyder det, at emballagebortskaffelsesudgiften øges. Det betyder igen, at mange danske virksomheder har fået tilsendt nye kontrakter, eller at de er blevet kontaktet af deres duale system”.

Hvad det kan komme til at koste, kan Katrin Herholdt ikke sætte tal på.

”Der er forskel på kategorierne af emballage; plast, pap, aluminium med videre og om der eksempelvis er to materialer i én emballage. Men skal man finde frem til prisen, så skal man veje sin emballage i tom tilstand, og regne ud, hvor meget der eksporteres til Tyskland”, forklarer hun, og tilføjer, at Dansk-Tysk Handelskammer kan hjælpe FAGA’s medlemmer med netop de udregninger, ligesom de kan hjælpe med at finde frem til de duale systemer, der er billigst at samarbejde med i Tyskland.

Hvad betyder de nye tyske emballage-regler for min virksomhed?

  • Ikke noget, hvis jeres kontrakt ikke er omfattet af den brancheløsning.
  • Ikke noget, hvis I ikke bliver kontaktet af jeres duale system i Tyskland.
  • Indebærer jeres kontrakt den omtalte brancheløsning, bliver I påvirket af denne lovændring. Det betyder, at jeres kontrakt skal tilpasses og licensafgifterne kan stige fra 2015. Hvis I ikke er blevet kontaktet, så forbliver jeres kontrakt som hidtidig.

Eksporterer du til Østrig

Eksporterer man til Østrig, vil der også her ske en lovændring i forhold til bortskaffelse af emballage.

”I 2015 laves hele systemet, produktkategorierne og indberetningssystemet om. I Tyskland er det dem, der markedsfører produktet – altså leverandørerne – der er ansvarlige for bortskaffelsen af emballage. I Østrig er det dem, der bringer varen i omløb – altså detailhandlerne og kæderne”, forklarer Katrin Herholdt.

Som dansk producent eller leverandører står man således selv for ordningen, hvis man har direkte kontakt til forbrugeren – eksempelvis via en webshop – eller hvis den detailhandler, man samarbejder med, kræver det. Er det tilfældet, skal man som eksportør - eller den grossist, man samarbejder med i Østrig - have en retsbindende erklæring på, at det er sådan, man gør.

”Eksporterer man til Østrig skal man altså sørge for at finde ud af, hvem der står for bortskaffelsen af emballagen og sikre, at man har de rigtige godkendelser”, pointerer Katrin Herholdt.

Kontakt til Dansk-Tysk Handelskammer

Katrin Herholdt, Miljø & Emballage 
Tlf: 32830066   
kh@handelskammer.dk 
Handelskammer.dk