Kontrasternes tidsalder
- Skrevet af bestyrelsesmedlem Camilla D. Christensen
Det er den vildeste tur, vi er på lige nu og fortsat vil være. Verden ændrer sig i turbofart, og alligevel har det aldrig gået langsommere, end lige netop i dag; for i morgen går det nemlig endnu stærkere samtidig med, at vi bare gerne vil have ro og tid. Kæmpe nyheder bliver hverdagskost, når nyhedsaktualiteten skifter hvert minut, naturkatastrofer tager til i hidtil usete styrker, Trump fører politik på Twitter, de helt unge og umyndige bliver meningsdannende, og ene mand/kvinde er i stand at starte kæmpe demonstrationer i 40 europæiske storbyer på samme tid. Sustanability er det nye 'black', forbrugerne skifter retning hele tiden, kunderne har tingsforstoppelse, gennemførte digitale strategier er et ”must” i dag. Men pas på: For talt af egen erfaring kan det blive et dyrt, digitalt mareridt, hvor vigtigheden af at have de rigtige samarbejdspartnere går op for en. Vi har igennem det seneste år været igennem en oprydningsproces efter mareridtet og står nu endelig klar med en effektiv og brugervenlig webshop. Så hvis din virksomhed skal i gang med det store arbejde, en digital strategi er, så prik mig på skulderen, hvis I vil have lidt sparring.
Den nye dagsorden er: Forandring som hverdag og i lyntempo – tager du en middagslur, er billedet nyt, når du vågner. Vores branche er selvfølgelig voldsomt påvirket af disse forandringer. Nogle i branchen er lige nu ramt på den hårde måde blandt andet pga. forbrugernes ændrede indkøbsmønstre og de mange konsolideringer, hvor de store bliver større og stærkere – se tabel nederst i artiklen. Omvendt har branchen aldrig været så spændende som nu, og sætter man de rigtige mål, er der muligheder i markedet. Det kræver dog, at man er i konstant udvikling og tør tage de knubs, som forandringsprocesserne også koster.
Forbrugeren har magten – og de er ikke til at gennemskue
Set med mine øjne har udviklingen vippet ved magtbalancen. Hvor de store virksomheder i branchen tidligere havde nemmere ved at påvirke markedet, er de i dag presset på, at de traditionelle parametre ikke er tilstrækkelige, samt at det kan være svært at navigere hurtigt nok i store organisationer, mens forbrugerne i højere grad efterspørger hele pakken – ikke bare lidt ’Code of Conduct’ eller tilkøb af CO2 neutrale kvoter, hvor man ”bare” betaler sig fra at handle miljømæssigt. De vil have det ÆGTE, prisen, servicen, effektiviteten, den ærlige historie – der er snart lige så mange krav, som der er forbrugere.
På alle trendplatforme tales der om ’honesty’ – vi skal være ægte og ærlige, men hvad menes der nøjagtigt, og hvordan navigerer vi i det? Det gode er, at markedet ikke kræver, at vi er perfekte – bare vi er ærlige og oprigtige omkring vores virksomhed og produkter. Forbrugerne vil have mulighed for at kigge os efter i sømmene og vælge netop de produkter, der giver størst værdi for dem; nedbringelse af CO2 udledning, økologi, bæredygtighed, lokal udvikling i ulande, dansk produktion, genbrugsmaterialer etc..
Omvendt er forbrugerne også totale ”suckere” for tilbud, hvortil deres ideologier sættes på standby. Et eller andet sted lider vi kun af tingsforstoppelse, indtil tilbuddet bliver tilpas godt, hvilket er en interessant iagttagelse. Vi skal som leverandører kunne noget, der er væsentligt bedre end bare produkter. Prisen skal være rigtig, og vores historie skal være ægte. Men den rigtige pris er ikke nødvendigvis den laveste. Den gode pris er at ramme det, markedet vil give, når der er indhold / historie nok i produktet, og det er måske lige her, eksistensberettigelsen er for de mindre i branchen – det håber jeg rigtig mange i vores branche har fokus på.
Det digitale paradigmeskifte
Forbrugerne har fået magten, og det er dem, der i højere grad holder nøglen til fremtidens marked. Nutidens digitale muligheder og over en milliard brugere af sociale medier har en stor magt til at præge udviklingen, og det er i det felt, vi konstant skal forsøge ikke at komme et skridt bagud. Markedet er blevet eksponentielt meget større end tidligere, og det er vi nødt til at forholde os til, ellers risikerer vi at blive truet på vores eksistens. Jeg synes, det er en interessant rejse, vi er på, men vi skal godt nok holde godt fast i rælingen undervejs, så vi ikke mister fodfæste i udviklingen.
Paradigmeskiftet danner også grundlag for en debat om grundlæggende ting, som aldrig går af mode; Relationer, netværk og likviditet. Det er derfor, jeg både sidder i FAGA’s bestyrelse og i komiteen for vores danske messe – fordi jeg finder det så ualmindelig vigtigt, at vi mødes i det fysiske rum både med vores kunder, men også med vores kollegaer og samarbejdspartnere i branchen. Det glæder mig, og jeg er stolt over, at de stadig nye trendseminarer, som jeg på vegne af FAGA og i samarbejde med PEJ har udviklet, senest havde 107 deltagere – hvilket i øvrigt er det største antal for de tre gange, vi har teamet op med PEJ. 2 dage, hvor der er rum til at vidensdele og bare være i dialog. Jeg håber, at se rigtig mange af jer til dage med solid sparring, masser af viden og gode grin, når vi afholder FAGA+Pej trendseminar igen hhv. 30. marts i København og 31. marts i Herning – vi glæder os.
Branchebladet 365DESIGN undersøger løbende, om der generelt er vækst, tilbagegang eller stagnation blandt de danske virksomheder i design-, møbel- og interiørbranchen. Opgørelsen opdateres automatisk, når Erhvervsstyrelsens Centrale Virksomhedsregister (CVR) offentligør nye regnskaber fra branchen.
Tabellen nedenfor, som er fra 15. oktober 2019, er gengivet med tilladelse fra 365DESIGN.