Nyt ansigt i bestyrelsen

Jesper Sommer er det seneste skud på stammen i FAGA’s bestyrelse. Vi har spurgt ind til hans baggrund – og hvorfor han har valgt at træde ind i bestyrelsen.

”Jeg har været i branchen i 25 år, og gennem den periode har jeg haft glæde af mange af de aftaler, som bestyrelsen har indgået. Så jeg synes egentlig, at det er min pligt at gøre en indsats for at kunne give noget igen. Med de år jeg efterhånden har trukket erfaring til min egen person, håber jeg at kunne bringe dette i spil til, at skabe nye medlemsfordele for de mere end 300 FAGA medlemmer. Jeg har allerede deltaget i nogle møder og et seminar med den øvrige bestyrelse, og der er en fantastisk energi for at udvikle FAGA.”

Jesper Sommers erfaring stammer fra ansættelse i flere forekellige firmaer. Han er uddannet hos Marie Sohl, hvor han endte som salgschef. Herefter har han været butikschef for Bahn i Randers, salgschef hos Trip Trap, markedsdirektør for Trip Trap i Tyskland og sidst salgsdirektør i Rikki Tikki.

bySommer er ny leverandør til gave- og isenkrambranchen. Virksomheden blev stiftet i maj 2014, og bag virksomheden står Jesper Sommer og hans kone Mette. bySommer har hovedsæde i Nørresundby, og fokus i den nye virksomhed er at forhandle og udvikle produkter til gave- og interiørbranchen. Produkterne skabes ved at samarbejde med designere, der bringer deres kreative ideer på bordet, hvor bySommer står for produktion, finansiering, lagerføring, salg og markedsføring, mens designerne står for det kreative - ofte i dialog med Mette og Jesper om det kommercielle fokus mod markedet.

Spørger man Jesper Sommer, hvorfor han valgte at starte egen virksomhed, lyder svaret: ”Som det sikkert er mange bekendt, var jeg hos Rikki Tikki Company i 11 år, indtil vi i foråret 2013 nåede til en skillevej, hvor vi ikke længere var enige omkring strategien og ansættelsesforholdet, og hvor vi i sidste ende måtte skilles. Det personlige brud med Rikki Tikki Company var ikke let, for det har været 11 spændende og gode år i samarbejdet med ejeren, fantastiske kolleger, mange spændende designere og kunder. Jeg er stolt over at have medvirket til at bygge fundamentet for den virksomhed”, siger Jesper Sommer og fortsætter: 
”Da  jeg skulle se fremad var lysten til at skabe egen virksomhed meget stærk, og efter at have oparbejdet 25 års erfaring inden for samme velkendte branche opstod tanken om, at jeg gerne ville være selvstændig. Jeg håbede at kunne gøre brug af mit store netværk, til at udvikle nye ideer”. 

bySommer som virksomhedsnavn har Jesper Sommer valgt helt bevidst, netop for at kunne trække på det langvarige og store netværk, han har i branchen. Han forklarer, at det vigtigste argument er, at ordet ”sommer” tænkes positivt: 
”Vi kan alle lide sol og sommer, og at bruge ”by” er et vigtigt paramenter i min salgsstrategi, idet jeg åbenlyst signalerer, at jeg ikke selv er idéskaberen bag de forskellige brands. 
Vi samarbejder med designere og kunstnere og repræsentere deres produkter på markedet og sælger og markedsfører produkterne i deres navn. Det kan være helt nye produkter, men det kan også være eksisterende kollektioner eller virksomheder som indgår samarbejde med bySommer, hvor bySommer er tænkt som den praktiske part”.

bySommer har i dag etableret større samarbejde med:

  • Efterkommerne til Thomas Dam, der i 2015 kunne have haft 100 års jubilæum for sin fødsel. Hans største værk var den velkendte Gjøl Trold, der har oplevet store salgssucceser på verdensplan. Der er netop nu et retrodesign på markedet, og salget forventes at kulminere med lanceringen af en Dreamworks-baseret animationsfilm i 2016, hvor trolden har hovedrollen.
  • Neon Living, som er et dansk designfirma, der skaber moderne skandinavisk design inden for boliginteriør. Her består samarbejdet i, at bySommer i samarbejde med Neon Living har ladet designe og producere en serie af sengetøj, som distribueres af bySommer. 
  • CowParade, som er verdens største kunst- og fundraiserprojekt. Mere end 5000 designere har på verdensplan leveret deres ideer til finurlige og smukt udførte keramikdesigns.

Jesper og Mette Sommer har en investor i ryggen, der driver et multinationalt grossistselskab ved navn Entertainment Trading. 
”Selskabet har mange års erfaring med at drive stærke brands med salg af produkter til det meste af verden inden for blandt andet spil-industien, legetøj, skønhed og tøjbranchen. Entertainment Trading har med et stærkt kapital- og distributionsgrundlag udviklet virksomheden meget hurtigt. De havde længe haft en ambition om at investere i andre typer virksomheder, og så føltes dialogen pludselig meget spændende for begge parter. Vi blev hurtigt enige om en konstellation, hvor jeg skal fokusere på at være konceptudvikler og salgsudfarende”, lyder fra Jesper Sommer. 

Entertainment Trading har 44 ansatte i Nørresundby og besidder stærke kompetencer inden for marketing, logistik og lagerdrift. 
”Det er en stor fordel for mig, at jeg ikke selv skal etablere mig med disse stabsfunktioner, så kan jeg koncentrere mig fuldt ud om at finde og afsætte produkter”, fastslår Jesper Sommer.

Der er masser af drivkraft og engagement bag Jesper Sommer - det mærker man tydeligt i FAGA’s bestyrelse, hvor en af Jespers første opgaver er at se på, og gerne optimere, de forskellige fragtaftaler, der er tilgængelige for medlemmerne i dag. 
”Jeg glæder min over denne udfordring, og i samarbejde med Jacob Meulengracht, som også sidder i bestyrelsen, er jeg i fuld gang med at undersøge mulighederne”, slutter Jesper Sommer.

Gjøl Trold (også kendt som lykketrolden) blev skabt af Thomas Dam i 1950'erne - næste år spiller trolden hovedrollen i en Dreamworks-baseret animationsfilm

Her ses et af produkterne fra CowParade serien, som flere end 5000 designere verden over har bidraget til

bySommer distribuerer bl.a. sengetøj, som er designet af Neon Living


Her ses Jesper Sommer sammen med et bredt udvalg af de produkter, som hans firma distribuerer