Sådan starter du en virksomhed i England
Påtænker man at eksportere til England, er det ofte nemmere at starte en egen virksomhed op i landet, end det er at alliere sig med agenter. Det mener advokat Steen Rosenfalck, der her fortæller, hvordan man griber det bedst an.
- Skrevet af Pia Finne
”Det britiske marked er super interessant. Alene markedets størrelse med sine 60 mio. mennesker gør det spændende, og hertil kommer, at en by som London yderligere gæstes af 7-8 mio. turister – og mange af dem er velhavende”. Det fortæller den danske advokat Steen Rosenfalck, der har været advokat i 20 år, de seneste 12 år som seniorpartner og chef for den skandinaviske afdeling i advokatfirmaet ebl Miller Rosenfalck. Steen var i øvrigt blandt de personer, som FAGA’s bestyrelse havde møde med under en strategitur til London i foråret.
Godt marked for gaveartikler
Han fortæller videre, at ikke mindst når det gælder gaveartikler, der betegnes som luksusting, er England et supergodt marked at komme ind på.
”Det britiske marked er interessant. London er i særlig grad interessant og hertil kommer; at er man inde på det britiske marked, kan det tjene som et springbræt til de øvrige dele af verden, idet det engelsksprogede marked alt andet en lige rækker videre ud end det danske. Alene den forskel det kan gøre, hvis man kan få vist nogle af sine ting i de engelsksprogede magasiner, der læses verden over”, lyder det fra Steen Rosenfalck.
Etablere eller eksportere?
Selvfølgelig skal man overveje det nøje, inden man går ind på et nyt marked. Først og fremmest skal man gøre op med sig selv, om man vil forblive i Danmark, eller om man vil tage skridtet og eksportere til England. Dernæst skal man tage stilling til, om man selv vil etablere virksomhed på det engelske marked, eller om man vil finde en samarbejdspartner.
”Der er ingen entydig ”bedste løsning”. Det afhænger af ens egen forretningsmæssige position; har jeg ressourcerne til det, og vil jeg eksportere eller etablere mig?”, lyder det fra Steen Rosenfalck, der dog umiddelbart ser en fordel i at etablere sig.
”For er man til stede i markedet, vil man til en vis grad blive anset for at være et lokalt produkt, og det kan have sine fordele. Det signalerer en form for seriøsitet, og det signalerer frem for alt, at man har intentioner om også at være på markedet i morgen”.
Og Steen Rosenfalck pointerer, at det slet ikke behøver at være et større set-up men blot en lille tilstedeværelse sågar blot en juridisk tilstedeværelse.
”Og det kan vi hjælpe med”, fastslår han.
Man kan også finde en forhandler, der videresælger produkterne.
”Gør man det, skal man sørge for at have gode handelsbetingelser på ordentligt engelsk ellers reflekterer det dårligt tilbage på din virksomhed, og lige så vigtigt; du sikrer dig ikke juridisk”, råder Steen Rosenfalck.
Han fortæller, at ebl Miller Rosenfalck har fordelen af, at man er danske advokater, der kan oversætte og skrive korrekt engelsk, og at man dermed kan slå to fluer med et smæk; sikre det korrekte sprog og den korrekte jura.
”Og går det galt, og skal man trække nogen i retten, kan vi også klare det”.
Vil man lave en agentaftale, skal man i øvrigt sikre sig, at den er underlagt dansk ret, tilføjer han. For i tilfælde af, at det skulle komme så vidt, er omkostningerne ved at føre en retssag i Storbritannien betydeligt større.
”Samarbejder man eksempelvis med stormagasiner, har de deres egne kontrakter. Men så må man lægge risikoelementet ind i priserne”.
Kapitalkrav på ét pund
Vil man etablere sig på det britiske marked er der et kapitalkrav på ét pund. Selskabsskatten er på 20 pct., og at starte selskab er lige så nemt at administrere som et anpartsselskab.
”Ved at etablere et selvstændigt, juridisk selskab, sikrer man sig også, at skulle det gå galt, så kan man vinke farvel til afdelingen, men alle aktiverne ligger i det danske selskab ”guldægget”.
Filialer kan der også oprettes, men så skal man lade det danske selskab registrere hos de engelske myndigheder.
”Der kan være nogle skattemæssige årsager til at gøre det. Men jeg forsøger som regel at tale mine klienter fra det”, lyder det fra Steen Rosenfalck.
Så let er det
At etablere et “private limited company” kræver ikke meget.
”I princippet kan man emaile mig, og under 24 timer senere har man registreret et selskab. Vi kan lægge adresse til, hvor den officielle post kan sendes hen, og man har dermed en tilstedeværelse på det britiske marked. Man kan med andre ord starte langsomt op, og så måske senere udbygge med ansatte og eget domicil”.
Vigtigt er det dog, at man har en ordentlig dokumentation, der afspejler ens eget corporate image, og at man lader det afspejle sig i den måde, man opfører sig på.
”Generelt er danskerne gode til at gebærde sig på det engelske marked. Men det er vigtigt, at ting som brochurer og kontrakter er skrevet på et ordentligt engelsk, og så skal man i øvrigt tjekke, at firmanavnet også fungerer på engelsk”.
Men det kræver lidt hjemmearbejde, inden man beslutter sig.
”Fordi markedet er så stort, skal man gøre sit hjemmearbejde godt, for man skal regne med at fordoble tiden, det tager at komme ind på markedet og fordoble budgettet, for nok er markedet betydeligt større, men det er antallet af konkurrenter også. Og ”Made in Denmark” åbner ikke alle døre. Det signalerer dog gode produkter, og godt men dyrt design”.
For at opnå det bedste resultat går ebl Miller Rosenfalck gerne tidligt ind i en etableringsproces og gerne i samarbejde med den danske ambassade i London.
”Jo tidligere vi er med i sparringen, jo bedre, for det, der ofte går galt er tidsplanlægningen. Og vi hjælper også gerne med det praktiske; at åbne en bankkonto og etablere en telefonlinje. Alt det, der skal til for at en virksomhed kan køre på det britiske marked”, slutter Steen Rosenfalck.
Kontaktoplysninger: Advokat Steen Rosenfalck, seniorpartner i ebl Miller Rosenfalck, tlf.: +44 20 7553 9931, email: sr@millerrosenfalck.com