Småt brændbart: Hjælp Lykketrolden med at hjælpe Kræftens Bekæmpelse
Jesper Sommer, der er en del af FAGA’s bestyrelse, er også manden bag en gammel kending i nye klæ’r – nemlig Lykketrolden, som opnåede verdensberømmelse i 1960erne.
Da Jesper Sommers firma bySommer ApS var knap en uge gammelt i sommeren 2014, læste han i avisen at efterkommerne til Thomas Dam, skaberen af Lykketrolden, havde solgt rettighederne til den lille trold til amerikanske DreamWorks Animations. Han læste, at der var store planer for Lykketrolden, som i november 2016 får verdenspremiere på sin helt egen animationsfilm, men hvad der skulle ske med rettighederne til trolden i Skandinavien, fremgik ikke af avisartiklen. Med mere end 25 år på bagen i den danske interiørbranche anede Jesper dog hurtigt muligheder for den lille trold i Skandinavien. Et samarbejde med direktør for Dam Things Holding, Calle Østergaard, kom hurtigt i stand, og i løbet af 2015 ramte Jespers nye kollektion af Lykketrolde de danske interiør- og isenkrambutikker.
”Vi har i efteråret og julehandlen 2015 solgt flere end 50.000 Lykketrolde til vores forhandlere, og vi har en helt masse mere på tegnebrættet for Lykketrolden i den nærmeste fremtid” siger en glad Jesper Sommer.
Det er dog ikke kun Jesper, der har været rigtig glad for Lykketroldens relancering, også Kræftens Bekæmpelse mærker nu, at trolden er tilbage. Det er der en ganske særlig grund til, for Thomas Dam døde af kræft i 1989, og netop derfor har Dam familien og bySommer ønsket at støtte Kræftens Bekæmpelse fremadrettet.
”Thomas Dam skar den første trold af træ i hånden, fordi han ikke havde råd til en gave til sin datter. I lys af historien - og i respekt for Thomas Dam - besluttede jeg at lave en jubilæumstrold i træ. Hver gang en af disse trolde bliver solgt, går der 40 kr. til Kræftens Bekæmpelse. Jeg har faktisk lige overrakt Kræftens Bekæmpelse en check på små 200.000 kr. Men hvis vi kan nå 200.000, kan vi da også nå 2 millioner kr.” fortæller Jesper Sommer.
Lykketrold Fundraiser
Dermed var grundstenen lagt til Lykketrold Fundraiser, og her kan Jesper Sommer trække på sin erfaring fra tidligere velgørenhedsarbejde. Lykketrold Fundraiser bygger på et koncept, hvor Jesper ønsker at forene humor, kunst og det danske erhvervsliv til fordel for Kræftens Bekæmpelse. Ideen er, at en række danske kunstnere og kendisser hver især dekorerer en 140 cm høj Lykketrold i glasfiber. Hver Lykketrolds-designer er sponsoreret af en dansk virksomhed, som via en attraktiv sponsorpakke får tydeliggjort virksomhedens deltagelse i Lykketrold Fundraiser for Kræftens Bekæmpelse. Det hele kulminerer i en auktion, hvor alle pengene fra salget af Lykketrolden 100 pct. og helt ubeskåret går til Kræftens Bekæmpelse.
”Der er stor interesse for Lykketrold Fundraiser, og jeg kan da godt løfte sløret for, at jeg har 15 designs klar, og at blandt andre Jason Watt, Kristian Von Hornsleth og Karen Simonsen fra det gamle Munthe Plus Simonsen laver hver deres lykketrold. Vi har otte sponsorer nu, men vi skal som minimum have fundet 20. TV2 Nord følger Lykketrold Fundraiseren på nærmeste hold, i alle projektets faser, så jeg håber, at der er nogle virksomheder, der snart melder sig på banen. Det her skal bare lykkes” slutter Jesper Sommer.
Du kan læse mere om Jespers Lykketrold Fundraiser på lykketrold.dk, hvor du også kan høre mere om mulighederne for at tage del i projektet.