Smuk emballage skaber oplevelser

"Emballage er i dag en opgave for marketingafdelingen, for emballage skaber image og ikke mindst oplevelser i butikken." Det siger Jørn Vestergaard, adm. direktør i Embacollage, der i dag leverer design og designoplæg såvel som sparring til kunderne.

- Skrevet af Pia Finne

At give den bedste kundeoplevelse i detailbutikken såvel som på webshoppen bliver stadig vigtigere, og en lækker emballage giver kunden en fornemmelse af at blive forkælet. Samtidig har den pose, man som butik vælger at sende sine kunder ud på gaden med, en klar signalværdi.

”Vi har klart set udviklingen over tid”, fastslår adm. direktør i Embacollage, Jørn Vestergaard. ”Hvor det tidligere var indkøbsafdelingerne, vi diskuterede priser på emballage med, og hvor emballage blot var en omkostningsvare, ligger emballagebeslutningerne i dag i marketingafdelingerne, fordi man netop bruger emballagen til at understøtte brandet. Og hvad enten man er en stærk kæde eller en mindre detailbutik handler det om at give kunden er god og personlig oplevelse”, fastslår Jørn Vestergaard.

Embacollage startede som en underafdeling af en kontorforsyningsvirksomhed for 35 år siden, så man har været med i hele den udvikling, branchen har været igennem.

”Dengang blev der solgt rigtig meget på pris”, fortæller Jørn Vestergaard. Han fik ansvaret for afdelingen, og man bevægede sig fra, at parameteret var pris, til at det blev design. I 2002 oprettede man Embacollage A/S, og med det kom der for alvor gang i tingene i takt med et øget fokus. I dag leverer man netop design og designoplæg såvel som sparring til kunderne.

Man har 9000 kvm lager samt administration og grafisk afdeling, og i sortimentet findes alt fra silkepapir og bånd til indpakningspapir, æsker og poser.

”Vi designer en standardkollektion, som kunderne kan vælge ud fra, eller vi specialdesigner såvel papir som poser til de små og store virksomheder, der måtte ønske det”, fortæller Jørn Vestergaard. Fire gange om året tilføres kollektionen nye designs, og hertil komme en stor julekollektion, hvor man tilstræber, at 50 pct. skal være nyheder.

”I princippet skal det være sådan, at vores kunder kan finde noget nyt, hver gang de kigger på kollektionen”, lyder det, og Jørn Vestergaard understreger, at man ikke behøver være stor for at få et individuelt design, ligesom man også sagtens kan kombinere standard indpakningspapir med en specialdesignet pose, så man bruger ”kræfterne” der, hvor de giver den bedste signalværdi.

Vi følger med tiden

Embacollage skaber emballagekollektioner, der trendmæssigt passer til tiden. Det betyder faktisk, at man skal være på forkant med trenden, og det sker i et samarbejde mellem virksomhedens seks kreative sælgere og den grafiske afdeling, der tæller fem grafikere – samt med hjælp fra trendbureauer, input fra ind- og udlandet samt ikke mindst fra input og sparring med kunderne.

”Vi vil gerne inspirere, så ud over at skabe kollektioner, der passer til tiden, kommer vi også med forslag til, hvordan butikkerne kan pakke deres gaver ind på en kreativ vis.

Embacollage’s kunder er primært mode- og interiørbranchen – detailbutikker og webshops. Faktisk ser Jørn Vestergaard en stigende tendens til, at også webbutikkerne gerne vil differentiere sig ved at give kunden en oplevelse med en emballage, der matcher butikkens stil.

Henvender en kunde sig til Embacollage, kan de få besøg af en sælger inden for en-to dage.

Med sælgeren vurderer man butikkens generelle stil og finder emballage – poser, indpakningspapir, gavebånd og æsker, hvis der er behov for det – der matcher.

 

Bæredygtig emballage

Jørn Vestergaard ser en tendens til, at efterspørgslen på bæredygtig emballage er stigende, derfor er man netop nu i fuld gang med at blive Cradle-to-cradle certificeret.

Indsatsområderne er materialesundhed, genbrug og genanvendelse, vedvarende energi, forvaltning af vandressourcen og social ansvarlighed.

”Der er to retninger, vi kan gå: biologisk nedbrydelighed og genanvendelighed. Vi har allerede biologisk nedbrydelige poser og emballage, og når det gælder plastposer handler det i høj grad om genanvendelighed. Nogle plastposer er fremstillet af genbrugsplast, men gælder det ”almindelige” plastposer i en god kvalitet, genbruges de faktisk mange gange, hvorefter de sendes til forbrænding. Det er en forsvindende lille del af plastposer i Norden, der ender i naturen, og faktisk er det mere CO2 omkostningsfuldt at lave et træ til papir, end det er at producere plast”.

Jørn Vestergaard fortæller videre, at fordi man besidder en ekspertviden på området, har Embacollage valgt at etablere et vidensbibliotek med en såvel rådgivende som undersøgende funktion.

”Her undersøges det, hvad der findes på markedet, men i lige så høj grad, hvad der er muligt fremadrettet”, fortæller Jørn Vestergaard, og slår fast, at det er vigtigt for Embacollage at have en ekspertviden på området, dels så man kan give kunderne de rigtige facts om plast, og dels så man ikke lader sig rive med af de negative strømninger, der har været omkring plast.

 

Emballagepriserne er fornuftige

Over årene er prisen på emballage faktisk faldet. Det betyder, at rigtig mange kunder i dag køber luksus-emballagen, og at det, der tidligere var en luksus-papirspose i dag i højere grad er standard. 

”Det handler om, at vi i dag er så store med sælgere i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Frankrig og Italien, så vi kan købe en større volumen hos vores producenter i Østen, og det gør en prismæssig forskel”.

”Men det er gået op for mange, at omkostningerne til emballage ikke er store i forhold til den effekt det giver, hvis man vælger emballage i den rigtige stil og udtryk”.

Embacollage producerer og leverer varerne til kunderne, men til de store kunder tilbyder man også at have varerne på lager.

”Vi håndterer logistikken og sørger for, at de aldrig løber tør for poser og papir, og så har vi en løbende dialog med vores kunder, så når vi skal genproducere, tager vi fat i dem for at høre, om vi skal udvikle designet, eller om vi skal køre videre med det samme”.

Vækst i virksomheden

Jørn Vestergaard fortæller, at Embacollage har haft en støt stigende vækstkurve igennem årene. Siden sommeren har man ansat fire nye medarbejdere til at tage sig af kundeservice.

”Vi har et klart mål om at yde den optimale service. For vores service skal matche resten af vores branding. Og vi ser det som en stor cadeau til os, at vores kunder bruger os til sparring omkring, hvad de skal pakke deres gaver ind i i butikken”.

Selv om emballagen i rigtig mange virksomheder er flyttet til marketingafdelingen, understreger Jørn Vestergaard, at man også fremadrettet skal være skarp på såvel pris som kvalitet og levering. ”Og der er ingen tvivl om, at vi skal løbe stærkt for at nå vores mål”, siger han. For at fastholde væksten har man søsat projekter i udlandet. At der kommer flere nåle i Embacollage-landkortet over de kommende år, er heller ingen hemmelighed. Og så slutter Jørn Vestergaard af med at med at slå fast, at den unikke oplevelse er Embacollage’s force, og at forbrugerne aldrig bliver trætte af den gode oplevelse en smuk indpakning er.