SPOTT på tendenserne

SPOTT holdt i maj et meget givende og inspirerende trendseminar for FAGA’s medlemmer i henholdsvis Herning og København. Ud over selve tendenserne, blev der også sat fokus på markedet, såvel som på udviklingen i forbrugsmønstre samt på den emotionelle forbrugssegmentering, der bliver en del af fremtiden i forhold til at målrette sine produkter.

- Skrevet af Pia Finne

Super brugbart, opløftende og inspirerende var nogle af de ord, der blev sat på SPOTT trendseminarerne arrangeret af FAGA i henholdsvis Herning og København i maj.

I løbet af dagen blev der fortalt om tidens tendenser, og Anja Bisgaard Gade og Jakob Søndergaard sørgede for at give deltagerne et meget fint billede af trenden samt ikke mindst et indblik i, hvad det er, der skaber trenden.

Men hvad der var nok lige så vigtigt, fik deltagerne et værktøj, de kan bruge fremadrettet i deres videre arbejde med tendenserne hjemme i virksomhederne.

”At spotte trends arbejder de fleste af FAGA’s medlemmer med til hverdag i deres virksomheder, derfor mener vi, det i højere grad handler om at tage trendspotting et skridt videre, så man også ser på, hvor tendenserne passer ind i forhold til virksomhedens kunder og til markedet”, forklarer Anja og Jakob, der til SPOTT trendseminarerne havde skabt en helt speciel FAGA-trend på både farver og stilretninger.

”Trendlandkortet bliver mere og mere komplekst i takt med det øgede tempo i livsstilsbranchen, digitalisering, globalisering med meget mere. Derfor har vi forsøgt at simplificere trendbilledet, så det bliver mere brugbart for FAGA’s medlemmer”, fortæller Anja Bisgaard Gade.

Når det gælder interiørbranchen mener SPOTT, at vi står i et forbrugerparadoks. Vi higer efter noget nyt, men vi står i produkter til halsen, og ingen mangler noget. 

”Så interiørbranchens opgave er at sælge noget, der dybest set ikke er brug for”, lød det.

Når det gælder forbrugerne anno 2016 ser SPOTT en ny mediedrevet forbrugeradfærd, der skaber et nyt forbrugs flow.

”Forbruget er præget af både tilfældigheder og traditioner, kernefamilien er under omvæltning og vi skaber en ny form for kollektivisme med individuelle fællesskaber i forhold til civilstand, interesser og spontane bebehov - den nye believerism”.

2017 er tiden mod et tipping point

Jakob Søndergaard understregede, at det i høj grad handler om at tage sig tiden i virksomheden til at se, hvor man er på vej hen, og ikke mindst gøre sig klart, hvilket målgruppesegment, man henvender sig til med sine produkter. Han mener klart, det i høj grad handler om at tage afsæt i forbrugerne, og på trendseminaret gav SPOTT derfor en fin indføring i den emotionelle segmentering, der bygger på fire segmenter:

  • TREND (de røde): Her befinder de unge sig ofte. De holder af forandring, stimulanser, det unikke og de er nysgerrige. Kodeordene er: Det nye, det sensationelle, produkter med kant og det avant garde.
  • KLASSISK (de blå): Dette segment rummer ofte mænd. De er rationelle, holder af succes, magt og resultater. Kodeordene er: Konventionel, de små detaljer, det kategoriske, det langvarige og det mainstream.
  • STIL (de gule): Her findes som oftest kvinder, der er sociale, hjælpsomme, de holder af velvære og er engagerede. Kodeordene er: Harmoni, nye detaljer, konceptuel, style ikoner, længerevarende trends, mainstream.
  • NORMCORE (de grønne): Her findes som oftest de ældre, der er traditionelle, loyale, tilregnelige og rolige. Kodeordene er: Anonym, funktionel, anti trend, som-vi-plejer, lidt eller ingen forandring, livsvarig, late adaptors.

”Vi har alle lidt af alle typer i os, men er overvejende EN af dem - Fokuser på: hvilken type dine kunder er NÅR de KØBER dine produkter - Vælg kun ÉN primær kundetype –ellers bliver dit koncept og kommunikation mudret”, lød rådet til FAGA’s medlemmer.

Selve FAGA-trenden kan der læses om andet steds i dette nummer af FAGA Nyt.

Deltagerne fik hands-on

Da deltagerne på trendseminaret havde fået fornemmelsen af trenden i billeder såvel som ord, skulle de arbejde med trenden hands-on.

Først gjaldt det, at de skulle placere en række produkter i det emotionelle segment, de mente, det tilhørte. Derfor skulle deltagerne i grupper arbejde med selv at sammensætte den farvetrend, de mente kunne danne basis for en kollektion i 2017.

”Faktisk var det spændende at se, at der var stor forskel på, hvad man nåede frem til i Jylland og på Sjælland. I Jylland var pastelfarverne dem, der vandt - også i forhold til 2017, mens deltagerne i København i langt højere grad gik efter Scandinavian Dark farverne med de mørke, dybe nuancer og den lidt mere avant garde stil”, fortæller Anja Bisgaard Gade.

Sidst skulle deltagerne forholde sig til en række udsagn i forhold til fremtidens marked, og lægge bolde i rør efter, hvor sandsynligt de mente, udsagnene var. Også det var en lærerig og spændende øvelse, ikke mindst fordi der bliver sat ord på fremtiden, markedet, produkterne og samfundsudviklingen. Det, alle medlemmer i FAGA, nødvendigvis skal forholde sig til for at drive en rentabel og effektiv forretning i fremtiden.

Det er allerede nu besluttet, at SPOTT skal lave lignende trendseminarer for FAGA’s medlemmer i 2017.

Der blev arbejdet på livet løs, sammensat farver og skabt en palet, der passer til den enkelte virksomhed

Deltagerne på SPOTT trendseminarerne var aktive