Tidens trend med en kommerciel vinkel

Det er ikke nok at kende tidens tendenser. For FAGA’s medlemmer er det mindst lige så vigtigt, at få trenden omsat til forretning. Det gør SPOTT, når de holder trendseminar i henholdsvis Herning og København.

Af Pia Finne

”Vi spotter trenden i tiden. Men frem for alt er vi fokuserede på, hvordan man kan skabe business i forhold til trenden ude i virksomhederne”. 

Det fortæller Jacob Søndergaard fra SPOTT, og det er netop dét, han og Anja Bisgaard Gaede vil fortælle FAGA’s medlemmer om, når der holdes trendseminarer i henholdsvis Herning og København 10. og 11. maj. Se programmet og tilmeld dig her

De to etablerede SPOTT for godt to år siden med det formål at se tendenserne i tiden, og ikke mindst hjælpe virksomhederne med at omsætte tendenserne til business.

”Dét at spotte trenden, mener vi i princippet, ikke er det komplicerede i dag. Virksomhederne har egne designere, man rejser rundt og ser ting, og man kan hente rigtig meget bag skærmen. Det, der er kunsten, er, at omsætte trenden til business, at implementere den i virksomheden samt at finde frem til, hvilke trends, der passer til den enkelte virksomhed og som skaber forretning for virksomheden. Det er det, vi rådgiver om”.

Vi har skruet et specielt FAGA-program sammen 
Når det gælder FAGA-seminarerne, kan SPOTT naturligvis ikke gå helt tæt på den enkelte medlemsvirksomhed, men i stedet går man tæt på interiørbranchen og på de trends og farver, der matcher den.

”Vi har skruet et specielt FAGA-program sammen. I løbet af dagen går vi tæt på trenden; på farverne og på designet, og vi giver deltagerne et businessmæssigt brush-up”, fortæller Jacob Søndergaard.

Formiddagen er således helliget det store overblik på trenden 2016-2018 såvel som på fremtidens forbruger, og ikke mindst på linket fra trend til business.

”Vi ser på bevægelser i forbrugsmønstreret, vi ser på, hvordan man målretter sin trend i forhold til de kunder, man har og i forhold til de kunder, man gerne vil have. Vi har fokus på de lidt større trends og tendenser, og vi vil fortælle, hvordan man kan omsætte trend, farve og inspiration til forretning, samt guide deltagerne videre og give dem redskaber til at bruge trenden konstruktivt i deres egen virksomhed”, fortæller Jacob Søndergaard.

Eftermiddagens fokus ligger på de specifikke interiør- og boligtrends 2017. Hvordan skal produkterne se ud, og hvilke farver skal de have?

”Vi har sammensat et specielt FAGA-farveoplæg, så deltagerne får præsenteret de farver, vi mener, passer til størstedelen af FAGA’s medlemsvirksomheder. Vi har med andre ord set på farver med FAGA-øjne”, lyder det.

Hvad det helt konkret betyder, forklarer Jacob Søndergaard således:

”Vi har tænkt bolig og interiør, og så har vi søgt at skabe et farvekort ud fra et andet perspektiv end blot det meget sæsonbetonede, så det kan bruges i 2017; med lidt pang på foråret, hvorefter der kommer mere ro på farveudviklingen, og dermed har vi søgt at skabe et farvekort med en kommerciel tyngde”.

Samtidig er farvekortet skabt med et skandinavisk afsæt. 

”Mange af FAGA’s medlemmer eksporterer en del, men det er stadig det skandinaviske farveudtryk, der spiller en hovedrolle, så de farver, vi har valgt, er farver, vi er sikre på, man kan gå ud på de kommercielle markeder med – samtidig med at vi udfordrer lidt”, siger Jacob Søndergaard med et smil.

Vil man have farvekortene med Pantone chips med hjem for at arbejde videre med dem, kan deltagerne på seminarerne bestille dem ved tilmelding.

”Vi gennemgår naturligvis farverne på seminarerne, og vi lægger elementer på, så det bliver så konkret som muligt – og mindst muligt fluffy”.

Deltagerne på SPOTT’s trendseminar får alle præsentationerne tilsendt elektronisk, og så får man ikke mindst masser af gode dessiner og guidelines med hjem til det videre arbejde med produktudviklingen hjemme i virksomheden.

OM SPOTT
”Vi spænder en stor palet ud”, lyder det fra Jacob Søndergaard. Og således arbejder han og Anja med alt fra konsulentopgaver til rådgivning, foredrag, seminarer, artikler og farveoplæg.

Arbejdsområdet er alle brancher, der arbejder med livsstil i en eller anden form.

”Selvfølgelig er modebranchen og bolig- og interiørbranchen blandt vore kunder, men også fødevarebranchen er ved at få øjnene op for at arbejde med trends, og det samme gælder medie- og kommunikationsvirksomheder samt forskellige undervisningsinstitutioner, bl.a. VIA i Herning, hvor man netop uddanner mennesker til livsstilbrancherne”.

Jacob Søndergaard har arbejdet med trends i 18 år, og Anja Bisgaard Gaede har arbejde med trends i ni år.

”Vi arbejder tæt sammen på rigtig mange opgaver. Men vi har også hver vore kompetenceområder. Anja er super skarp i forhold til trenden; farverne, de kommercielle trendoplæg og definitionen af sæsonens trends. Min spidskompetence er det strategiske business. Og til de fleste opgaver er der brug for begge dele”.

Arrangementerne:

  • Tirsdag den 10. maj 2016 hos SPOTT (Birk Centerpark 38. 7400 Herning), kl. 9.00 til 16.00
  • Onsdag den 11. maj 2016 hos KEA/København Erhvervsakademi (Guldbergsgade 29N, 2200 København N), kl. 9.00 til 16.00