Velbesøgt Formland – og dejligt at kunne samles

Formland Spring er næsten tilbage på niveau med før Corona pandemien. Det står klart, efter interiør- og designbranchen var samlet i MCH Messecenter Herning for at præsentere produktnyheder samt for at handle, hente inspiration og netværke. Flere end 9.500 fagfolk har besøgt messen.

- Skrevet af Pia Finne

”Det, der opsummerer den netop overstående Formland Spring, er stemningen. Den var positiv og konstruktiv, og alle – besøgende som udstillere – var glade for igen at kunne mødes, netværke og handle. Vi havde næsten lige så mange besøgende, som på en normal Spring-messe. Det, mener vi, er ret stærkt, så vi er ganske godt tilfredse”, lyder det fra Formlands projektchef Flemming Andersen. 

Han er rigtig godt tilfreds med, at Formland Furniture, der havde debut på den netop afsluttede messe, var en succes.
”Udstillerne og de besøgende melder tilbage, at de fik den synergi ud af det, de gerne ville have, og der blev skrevet ordrer. Alt andet lige er det en svær tid at starte et nyt projekt i, så med succesen denne gang, faldt der en sten fra mit hjerte”, siger Flemming Andersen med et smil.

Marianne Jensen, der er formand for FAGA og indehaver af Eurotex, der har været at finde på Formlands udstillerliste næsten fra begyndelsen, er også tilfreds med messens forløb.

”Formland kunne i år markere messe nr. 75, og det var rigtig dejligt at kunne gøre det med en åben messe, og kunder på standen. Men det har også været en lidt underlig messe; at fejre, at det er 75. gang, der holdes messe i Herning, men at det sker med coronaen i baghovedet og stadig med afstand mellem mennesker”. 

”På trods af at vi nu på andet år ikke er helt oppe at køre, så var det glædeligt at møde sine kunder, og man fornemmede, at de var glade for at komme ud og blive inspireret”, siger Marianne, der slår fast, at der stadig er en del indkøbere, der ikke vover sig ud på messe. 

”Dem, der har klaret sig fint under corona, køber ind på fuld skrue, men der er stadig en del, der tager den mere forsigtige kurs, som måske er bange for corona-udsigterne eller som ligger inde med lidt for store varelagre. Vi kunne godt have ønsket os lidt flere besøgende, til gengæld var dem, der kom, glade, og de lagde gode ordrer. Søndagen var lidt anderledes, end den plejer at være. Her manglede vi lidt af den gode energi”.

Alt i alt er Marianne dog glad for at kunne fejre Formlandmesse nr. 75. ”Det er godt at have gang i noget så populært, ikke mindst med tanke på, at det kunne have stoppet, dengang man overvejede at flytte messen til København. Det viser med al tydelighed, at man ikke skal lave om på noget, der fungerer. Formland er et professionelt set-up, som vi er glade for”.
9.572 besøgende fra 27 lande havde dermed ladet sig drage af design- og interiørbranchens nyeste trends og tendenser på Formland Spring 2022, hvor 325 udstillere inden for alt fra boligtilbehør til blomsterdekorationer viste deres dugfriske varer, ligesom både talks og trendmiljøer har været tilløbsstykker for fagfolkene.

Den internationale interesse er tilbage

At Formland Spring har været besøgt af fagfolk fra 27 lande er ikke gået udstillerne forbi - tværtimod. Hos den bæredygtige interiørvirksomhed Lübech Living kan stifter og kreativ direktør Susanne Frost Lübech berette om nye kunderelationer fra nær og fjern, heriblandt både Norge, Grønland, Island, Tyskland, Holland og England. 

”Vi har haft en rigtig god messe med vanvittig stor interesse, både fra danske og internationale kunder, så vi har simpelthen så meget, vi skal hjem og følge op på. Det er fantastisk for os, at vi kan stå her i Herning og nå så bredt ud over landegrænserne. Det havde vi ikke budgetteret med, så det er ren bonus for os”, fortæller Susanne Frost Lübech, der har udstillet på Formland siden 2007. 

Samme scenarie udspillede sig hos messedebutanten TINTOK, der producerer GOTS-certificerede tasker. Virksomhedsejerne blev af deres netværk anbefalet at udstille på Formland, og messepremieren er gået langt over forventning, fortæller medstifter og designer Maria Toystrup.

”Interessen har været overvældende. Der var kø på vores stand første dag med både danske, tyske og svenske indkøbere, så vi har fået mange gode kunder og kontakter med os herfra. Det har været en kæmpe succes for os som nystartet brand, og det har givet os ekstra selvtillid og mod på at brande os selv. Ingen kender TINTOK, så vi bliver nødt til at fortælle vores historie, og det har Formland givet os en unik mulighed for”, siger Maria Toystrup.

Curvy Reflections

Formlands trendområde, der var skabt af Studie Flyhelsted havde denne gang fået overskriften Curvy Reflections.

”Curvy Reflections er et showroom med en kontrastfuld og elektrisk ramme af materialerne stål, glas og spejl. Denne sitrende og energiske stemning får modspil af de bløde, runde og organiske former”, lyder det fra Sofie Helsted og Mille Fly, der videre siger: ”Kontrasterne er store og mulighederne mange i den tid, vi lever i. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert - det skal være dig. Vi skal acceptere hinanden som mennesker - uafhængigt af køn. Vi skal stå ved, hvem vi er, og ikke dømme hinanden ud fra, hvordan vi ser ud.”

De kurvede organiske former og linjer præger designet af både møbler og accessoires.
Et formsprog med stærke referencer til kroppen og naturen, hvor de feminine former og unikke linjer hersker. Det bløde, runde og omfavnende udtryk skaber tryghed og ro. På trendområdet var der skabt et taktilt udtryk, ét der fylder hjemmet med bølgende gardiner, vatterede og quiltede sengetæpper og polstringer i bouclé. Flere materialer og strukturer mødes. Kreativiteten får masser af plads, den har givet mod på mere individualisme, og der, hvor materialer og strukturer mødes, er der plads til mønstre og farver.

Der var fokus på de afdæmpede neutrale beige og varme toner, men de fik et fint modspil af de sarte pasteller og de kraftigere toner. Vi tør tilsætte mere optimisme til vores hjem, og vi giver vores omgivelser karakter - med farver på vægge og møbler.
Og ser man på messen generelt var de grønne toner krydret med de orange nuancer klart gennemgående.

Som kontrast til det bløde og runde ses hårde materialer; krom, stål og spejl, som
hører til i forskningens innovative verden. Et udtryk for det sterile, praktiske og rene med materialer, der udstråler udvikling, opfindsomhed og nye løsninger.

”Vi søger et mere rent og ærligt liv både i forhold til vores bolig og vores livsstil. Vi rækker både frem - mod udvikling og fremskridt - og tilbage - mod en mere holistisk levevis i pagt med vores omgivelser. Vi skal genopfinde os selv og finde nye spændende muligheder i de nye begrænsninger”, lyder det fra Mille og Sofie.

Trendcaféen i hal H havde Anette Echmann/Eckmann Studio indrettet under overskriften ”PURE DANSK CAFÈ ”. Her tog man udgangspunkt i råvarerne fra den unge danske upcoming virksomhed PURE DANSK, der gør det nemmere at få danske linser, ærter og bønner på tallerkenen, dyrket lokalt og økologisk på danske marker. En hyldest til den nye kostpyramide.

Nyt møbelområde

Blandt nyhederne på dette års Spring-messe var Formland Furniture, der bød på en hel hal dedikeret til møbler. Udstillerlisten omfattede blandt andet den danske møbelproducent Top-Line, der repræsenterer Quadrant, Canett Furniture og ABC Reoler, som har haft en "fantastisk premiere" på Formland.

”Der har været en helt særlig intensitet på messen. Der er kommet en masse kunder forbi, og vi har gjort nogle gode handler - det bedste ved at være her har været salget. Hos Top-Line har vi valgt at gå fuldt ind i det, og det gør vi igen næste år, hvor jeg håber, at vi kan fylde ikke bare én, men to haller. Der er ingen tvivl om, at det har været det helt rigtige at samle møbelindustrien side om side med interiør- og designbranchen på Formland, siger Thomas Krogh Brink fra Top-Line.

Formland til august

Efter den netop afsluttede messe, ser projektchef Flemming Andersen fortrøstningsfuldt frem mod efterårets messe. ”Vi har fået lagt en stærk grobund for efteråret, og vi ser frem til et normalt forløb og en endnu bedre mulighed for at mødes fysisk i et setup, hvor det i højere grad handler om business end om corona-restriktioner”.

”Som vanligt vil Formland Autumn have et stort Dining-område, og konceptet bliver det samme velkendte”, siger Flemming, og han slutter af med at slå fast, at han er rigtig godt tilfreds med forløbet af Formland Spring. 

”Vi arbejder i en branche, hvor man i høj grad har brug for at mærke og se hinanden. Det havde 9500 besøgende og vores udstillere mulighed for. Så vi er glade”.

Også administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen er tilfreds.
”Efterårets gode takter for messemediet er blevet yderligere styrket, og de mange synlige smil og den positive stemning på messen betyder meget for os alle i MCH - både nu og i arbejdet med de kommende messer. Vi glæder sig over, at Formland igen og for 75. gang har været rammen for det personlige møde mellem udstillere og de besøgendes forretninger”, fastslår han og slutter af med at sige: ”Af hjertet tak for opbakningen til udstillerne og til alle, der har bidraget til den unikke messestemning på Formland”. 

Interiør- og designbranchen samles igen i MCH Messecenter Herning 18.-21. august 2022, hvor Formland Autumn finder sted.

Fra Formlands trendområde Curvy Reflections skabt af Studie FlyHelsted.